|
Vyučující
|
-
Veselý Zdeněk, Ing. Ph.D.
-
Tesař Jiří, Ing. Ph.D.
-
Švantner Michal, Ing. Ph.D.
-
Skála Jiří, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do měření ve fyzikálních technologiích: termomechanické veličiny a vlastnosti, fyzikální technologie a termomechanické procesy, cíle a nástroje výzkumu - přímý a počítačový experiment, identifikace, optimalizace a řízení technologického procesu, principy měření a zdroje chyb. Obecné otázky měření a experimentu: základy měření, standardy a kalibrace, chyby a nejistoty, specifikace měřicího systému, návrh a realizace měřicího systému, prvky měřicích systémů. Kontaktní měření teplot. Bezkontaktní měření teplotních polí. Měření tepelných toků a přestupů tepla. Měření tepelných a optických vlastností materiálů. Měření deformací a zbytkových napětí. Aplikace měření v různých technologiích povrchového zpracování materiálů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| dostupné všem studentům |
| znát základy fyziky, matematiky, mechaniky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat PC a základní softwary pro zpracování textu, numerická vyhodnocení, prezentaci |
| používat měřicí techniku |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| fyzikálních veličin, které charakterizují termomechanické procesy a materiálové vlastnosti související s přenosem tepla v technologiích povrchového a objemového zpracování materiálů |
| fyzikálních principů kontaktního a bezkontaktního měření teplotních polí a zdrojů chyb |
| metod měření optických vlastností materiálů - propustnost, odrazivost, pohltivost a emisivita |
| termografických metod bezkontaktního měření teplotních polí, vlivu emisivity, zdánlivé odražené teploty, teploty a propustnosti atmosféry na výsledky měření, technik zjištění neznámé emisivity a použití termografických barev, |
| termografických metod nedestruktivního testování materiálů, používaných technik aktivní termografie a vyhodnocení defektů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| použít moderní termografickou měřicí techniku a vyhodnotit termogram |
| použít termočlánkovou měřicí techniku a vyhodnotit kontaktní měření teploty, |
| navrhnout experiment pro výzkum tepelných procesů v technologiích povrchového zpracování materiálů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| vyhledat odbornou literaturu k zadanému problému v cizím jazyce, zpracovat rešerši o použitých metodách měření a zpracování naměřených dat i o výsledcích provedeného výzkumu, zpracovat prezentaci o své práci, představit jí odborníkům a zodpovědět dotazy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Laboratorní praktika, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Výuka sestává z - úvodní motivační přednášky, - deseti tématicky zaměřených přednášek, jejichž cílem je poskytnout teoretický základ, vysvětlit principy metod - deseti tématicky zaměřených ukázek, jejichž cílem je prakticky ukázat měřicí metody a techniku |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Laboratorní praktika, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Součástí výuky jsou následující aktivity studenta, které slouží k získání odborných dovedností - vyhledávání tématicky zaměřených informací s cílem, aby student ukázal pochopení znalostí - zpracování semestrální práce na zvolené téma s cílem, aby student ukázal zvládnutí dovedností vyhledat dostupné odborné informace z elektronických informačních zdrojů a zpracovat rešerši - prezentace zpracované semestrální práce a její obhajoba |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Laboratorní praktika, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Součástí výuky jsou následující aktivity studenta, které slouží rovněž k získání obecných způsobilostí - vyhledávání tématicky zaměřených informací - zpracování semestrální práce na zvolené téma s cílem, aby student ukázal zvládnutí dovedností vyhledat dostupné odborné informace z elektronických informačních zdrojů a zpracovat rešerši - prezentace zpracované semestrální práce a její obhajoba |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Zpracování semestrální práce na zvolené téma |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Zpracování semestrální práce na zvolené téma Zodpovězení odborných dotazů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Přednesení prezentace o semestrální práci a odborná diskuse v rámci zvoleného tématu |
|
Doporučená literatura
|
-
Honner, Milan. Měření ve fyzikálních technologiích : texty k laboratorním cvičením. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-971-0.
|