|
Vyučující
|
-
Kolingerová Ivana, prof. Dr. Ing.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Generování bludiště, buněčné automaty 2. Zlatý řez, dlaždicové vzory, keltské ornamenty 3. Úpravy rastrového obrazu 4. Rekurzivně definované křivky, fraktály 5. IFS a Chaos Game 6. Juliovy a Mandelbrotovy množiny 7. L-systémy 8. Částicové systémy 9. Modelování a vizualizace přírodních prvků 10. Nefotorealistické zobrazování 11. Křivky a plochy v počítačové grafice 12. Optické iluze a jiná zábavná grafika
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Cvičení
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat jednoduchý geometrický objekt prostředky analytické geometrie |
| vytvořit a analyzovat algoritmus |
| Odborné dovednosti |
|---|
| programovat v nějakém běžném programovacím jazyce, jako je Java, C, C++, C#, Pascal/Delphi |
| pochopit a analyzovat algoritmus |
| vytvořit a implementovat jednoduchý algoritmus |
| implementovat jednoduchý grafický program aspoň s využitím interních knihoven daného jazyka |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| základů počítačové grafiky |
| vytváření esteticky působivých obrázků, zejména s využitím fraktálů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| umí implementovat algoritmy pro jednoduché, esteticky působivé obrázky, zejména s využitím fraktálů |
| umí experimentovat s jednoduchými vizualizačními programy pro vytváření esteticky působivých výsledků |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Prezentace práce studentů, |
| Řešení problémů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Prezentace práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Výstupní projekt, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Výstupní projekt, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
A. Glassner. Andrew Glassner's Notebook: Aperiodic Tiling, Penrose Tiling, Celtic Knotwork I-III.
-
H. A. Lauwerier, J. A. Kaandrop. Fractals (Mathematics, Programming and Applications). Centre for Mathematics and Computer Science, 1980.
-
J. E. Pulsifer, C. A. Reiter. One Tub, Eight Blocks, Twelve Blinkers and Other Views of Life. Computers and Graphics, Vol. 20, No. 3, pp.457-462. Elsevier Science, 1996.
-
J. Gomes, L. Darsa, B. Costa, L. Velho. Warping and Morphing of Graphical Objects. Morgan Kaufmann Publ., San Francisco, 1999.
-
M. F. Barnsley. Fractals Everywhere. Springer-Verlag, New York, 1988.
-
M. Frame. Sensitivity in Cellular Automata: Some Examples. Centre for Mathematics and Computer Science, Amsterdam, The Nietherlands, 1980.
-
O. Deussen, P. Hanrahan, B. Lintermann, R. Měch . Realistic Modeling and Rendering of Plant Ecosystems, pp. 275-286. SIGGRAPH. 1998.
-
R. C. Gonzales, R. E. Woods. Digital Image Processing, 3rd Edition. Prentice Hall, 2007.
-
W. K. Pratt. Digital Image Processing: PIKS Inside, 3rd Edition. Wiley-Interscience, 2001.
-
W. T. Reeves. Particle Systems ? a Technique for Modeling a Class of Fuzzy Objects. ACM Transactions on Graphics, Vol. 2, No. 2, pp. 91-108. 1983.
-
Y. Dobashi, K. Kanoda, H. Yamashita, T. Okita, T. Nishita. A Simple, Efficient Method for Realistic Animation of Clouds, pp.19-28. SIGGRAPH . 2000.
|