|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Zobrazení čísel v počítači, práce s čísly. 2. Architektura instrukčního souboru, adresní mody procesoru, kódování instrukcí. 3. Jazyk symbolických adres, instrukční soubor procesoru, direktivy. 4. Překlad, sestavení a ladění programu. 5. Činnost procesoru při provádění programu. 6. Vícejádrové procesory, multiprocesorové architektury. 7. Procesor z hlediska elektronika, komunikace procesoru s dalšími jednotkami počítače. 8. Přehled základních typů pamětí. 9. Dekódování adres, konstrukce paměti požadované velikosti a vlastností. 10. Přerušovací systém, programová obsluha přerušení. 11. Programovatelné periferní řadiče. 12. Přímé programové řízení periferií procesorem. 13. Řízení periferií s využitím přerušení. 14. Řízení periferních přenosů DMA řadičem.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 60 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| pracovat s různými číselnými soustavami |
| porozumět různým způsobům ukládání dat v počítači |
| programovat v některém vyšším programovacím jazyku |
| Odborné dovednosti |
|---|
| převádět čísla mezi různými číselnými soustavami |
| provádět základní aritmetické a logické operace s čísly v binární soustavě |
| vytvořit algoritmus pro řešení zadané úlohy |
| naprogramovat zadanou úlohu v některém vyšším programovacím jazyku |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| porozumět funkci jednotlivých konstrukčních bloků počítače |
| posoudit výhody a nevýhody různých architektur počítače |
| porozumět výhodám a nevýhodám různých architektur instrukčního souboru |
| programovat v jazyku symbolických adres |
| porozumět principu spojování programových modulů napsaných v různých programovacích jazycích |
| využívat přerušovací systém počítače |
| porozumět různým technikám komunikace s periferními zařízeními |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit programový modul v jazyku symbolických adres |
| inicializovat přerušovací systém a vytvořit prceduru pro obsluhu přerušení |
| zvolit a naprogramovat vhodnou metodu pro řízení určité periferní operace |
| správně vyhodnotit různé mezní situace, ke kterým může dojít v průběhu výpočtu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Písemná zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Písemná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Murdocca, Miles J.; Heuring, Vincent P. Computer Architecture and Organization: An Integrated Approach. Wiley, 2007. ISBN 978-0471733881.
|