|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy počítačů a programování; programy a programovací jazyky; konvence a komentáře; datové typy; proměnné, deklarace, přiřazení, operátory 2. Terminálový vstup a výstup; příkazová řádka 3. Základní matematické funkce; náhodná čísla; ověřování správnosti programu, ladění 4. Řídící struktury (větvení a cykly) 5. Podprogramy, návratová hodnota, parametry; magická čísla a konstanty 6. Třídy a objekty; uspořádání paměti 7. Pole, vícerozměrné pole, pole objektů; 8. Příklady na pole, metody a objekty 9. Řetězce; práce se znaky; postup při návrhu algoritmu 10. Základní algoritmy řazení a vyhledávání 11. Výjimky; práce se soubory a složkami; souborový vstup a výstup 12. Zobrazení dat v paměti počítače, kódování celých a reálných čísel, znaků; porovnání objektového a procedurálního programování
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat základní principy fungování počítače a operačního systému vysvětlit základy výrokové logiky vysvětlit řešení soustavy lineárních rovnic |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat operační systém (instalovat a spouštět aplikace) |
| pracovat se souborovým systémem (vytvářet, kopírovat a mazat soubory a složky) |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat základní jazykové konstrukce a datové struktury programovacího jazyka |
| vysvětlit základní přístupy pro návrh algoritmu |
| charakterizovat způsoby vytváření, ověření a ladění programů |
| vysvětlit základní algoritmy řazení a vyhledávání |
| charakterizovat práci se soubory |
| sestavit a realizovat programy v jazyce python |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat a řešit jednoduché problémy |
| sestavit a realizovat programy ve vybraném programovacím jazyce |
| aplikovat základní algoritmy řazení a vyhledávání |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné znalosti jsou ověřeny vypracováním úloh během kontaktní výuky. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti jsou ověřeny vypracováním a odevzdáním úloh během kontaktní výuky. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Beazley, David M. Python : referenční programátorská příručka. Praha : Neocortex, 2002. ISBN 80-86330-05-2.
-
Lutz, Mark; Ascher, David. Naučte se Python. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0367-X.
-
Wróblewski, Piotr. Algoritmy : datové struktury a programovací techniky. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0343-9.
|