|
Vyučující
|
-
Lipka Richard, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1: Úvodní informace, druhy rozhraní člověk počítač 2: Návrh GUI, ergonomie, dobré a špatné GUI 3: Architektonické a návrhové vzory pro GUI 4: JavaFX - základní informace o knihovně 5: JavaFX - přehled základních komponent 6: JavaFX - zpracování událostí, tok události v aplikaci 7: JavaFX - programování přes API a přes FXML (deklarativní vs imperativní) 8: JavaFX - transformace, animace 9: JavaFX - testování GUI, testovatelné GUI (JUnit, JemmyFX), automatické a uživatelské testy 10: Java, JavaFX a čeština (národní prostředí, lokalizace) - lokalizace v FXML i API 11, 12: Druhy rozhraní člověk počítač, uživatelská rozhraní pro pokročilé uživatele 13: Distribuce progamů - Ant/Maven, Jenkins
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozumět základním principů OOP |
| rozumět syntaxi jazyka Java a základním principům jeho fungování |
| rozumět fungování kolekcí Javy |
| provést jednoduchou dekompozici při návrhu aplikace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| programovat v jazyce Java |
| využívat alespoň jedno IDE |
| orientovat se v dokumentaci k Java API |
| ovládat alespoň na základní uživatelské úrovni širokou škálu programů (tak aby měl představu o různých implementacích a využití UI) |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozumět komponentové struktuře uživatelského rozhraní |
| rozumět fungování standardních jednoduchých i složených komponent uživatelských rozhraní |
| rozumět problematice použitelnosti a přívětivosti uživatelského rozhraní |
| chápat mechanismus událostí a reakcí na ně |
| chápat dopad používání různých druhů periferií na návrh uživatelského rozhraní |
| Odborné dovednosti |
|---|
| implementovat prezentační vrstvu aplikace v knihovně JavaFX |
| implementovat vlastní komponenty pro knihovnu JavaFX |
| provést dekompozici aplikace na vrstvy, tak aby bylo uživatelské rozhraní oddělené od zbytku aplikace |
| navrhnout a zhodnotit použitelnost uživatelského rozhraní |
| vytvořit testy a scénáře pro testování prezentační vrstvy aplikace |
| představit návrh i vytvořenou prezentační vrstvu aplikace odbornému publiku |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| navrhnout a implementovat uživatelské rozhraní aplikace pro požadované účely, provést důkladné testy uživatelského rozhraní a hlásit srozumitelně nalezené problémy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Řešení problémů, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Prezentace práce studentů, |
| Řešení problémů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Herout, Pavel. Java : grafické uživatelské prostředí a čeština. České Budějovice : Kopp, 2004. ISBN 80-7232-237-0.
-
Herout, Pavel. Učebnice jazyka Java. České Budějovice : Kopp, 2000. ISBN 80-7232-115-3.
-
Hoton, I. Ivor Horton`s betinning Java. edice Java 7 Edition. Wrox, 2011. ISBN 978-0470404140.
-
Johan Vos. Pro JavaFX 9: a definitive guide to building desktop, mobile and embedded Java clients.
-
Pecinovský Rudolf. Java 9: kompletní příručka jazyka.
-
Spell, Brett. Java : programujeme profesionálně. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-667-5.
-
Walrath, Kathy. The JFC swing tutorial : a guide to constructing GUIs. 2nd ed. Boston : Addison-Wesley, 2006. ISBN 0-201-91467-0.
|