|
Vyučující
|
-
Nykl Michal, Ing. Ph.D.
-
Rohlík Ondřej, Ing. Ph.D.
-
Lipka Richard, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1: Úvodní informace, druhy rozhraní člověk počítač 2: Návrh GUI, ergonomie, dobré a špatné GUI 3: Architektonické a návrhové vzory pro GUI 4: Javascript a GUI - základní informace o technologii 5: Javascript - přehled základních komponent 6: Javascript - zpracování událostí, tok události v aplikaci 7: Javascript - Složené komponenty 8: Javascript - transformace, animace 9: Javascript - testování GUI, testovatelné GUI , automatické a uživatelské testy 10: Národní prostředí a lokalizace 11, 12: Druhy rozhraní člověk počítač, uživatelská rozhraní pro pokročilé uživatele 13: Distribuce progamů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozumět základním principů OOP |
| rozumět syntaxi alespoň jednoho programovacího jazyka a základním principům jeho fungování |
| rozumět fungování kolekcí a podobných datových struktur |
| provést jednoduchou dekompozici při návrhu aplikace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| programovat v alespoň jednom programovacím jazce |
| využívat alespoň jedno IDE |
| orientovat se v dokumentaci k API zvoleného jazyka a jeho běžných knihoven |
| ovládat alespoň na základní uživatelské úrovni širokou škálu programů (tak aby měl představu o různých implementacích a využití UI) |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozumět komponentové struktuře uživatelského rozhraní |
| rozumět fungování standardních jednoduchých i složených komponent uživatelských rozhraní |
| rozumět problematice použitelnosti a přívětivosti uživatelského rozhraní |
| chápat mechanismus událostí a reakcí na ně |
| chápat dopad používání různých druhů periferií na návrh uživatelského rozhraní |
| Odborné dovednosti |
|---|
| implementovat prezentační vrstvu aplikace ve vybrané technologii |
| implementovat vlastní komponenty pro vybranou technologii |
| provést dekompozici aplikace na vrstvy, tak aby bylo uživatelské rozhraní oddělené od zbytku aplikace |
| navrhnout a zhodnotit použitelnost uživatelského rozhraní |
| vytvořit testy a scénáře pro testování prezentační vrstvy aplikace |
| představit návrh i vytvořenou prezentační vrstvu aplikace odbornému publiku |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Po absolvování předmětu je schopen navrhnout, implementovat a zhodnotit uživatelské rozhraní k netriviální aplikaci. Dokáže sledovat jak technické otázky, tak věci spojené se spolehlivostí, použitelností a přístupností. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Řešení problémů, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Prezentace práce studentů, |
| Řešení problémů, |
| Skupinová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
| Hlavní složkou hodnocení je výstupní projekt - vlastní aplikace navržená a implementovaná studentem, a praktická zkouška - implementace zadané úlohy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Steve Krug. Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability. 2013. ISBN 9780321965516.
-
Susan Weinschenk. 100 Things Every Designer Needs to Know about People. 2020. ISBN 0136746918.
-
Tejas Kumar. Fluent React. Sebastopol, California. 2024.
-
Thomas, Mark Tielens. React in action. 2018. ISBN 978-1-61729-385-6.
-
Žára, Ondřej. JavaScript : programátorské techniky a webové technologie. 2. vydání. Brno, 2021. ISBN 978-80-251-5026-9.
|