|
Vyučující
|
-
Valdman Jan, Ing. Ph.D.
-
Brada Přemysl, doc. Ing. MSc., Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Management znalostí: (1-2) Data, informace, znalosti - vztah, definice. Význam znalostí pro skupinu lidí (podnik, organizaci, komunitu). Druhy znalostní, tacitní a explicitní znalosti. (3-7) Konverze znalostí, způsoby předávání a sdílení znalostí. Řízení práce se znalostmi v organizaci, znalostní strategie. (8-9) Nástroje pro sdílení znalostí - osobní vs podnikové, základní a integrované. Základy informačního managementu. Informační architektura: (10-13) Strukturování a prezentace informací pro dohledatelnost a využitelnost, informační architektura. Označování (labeling) informací, navigační schemata. Informační architektura pro znalostní systémy. Hostovaná přednáška.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Studium metodou řešení problémů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozumět způsobům a nástrojům pro tvorbu dokumentů a webových prezentací |
| vysvětlit úlohu a způsoby používání informačních technologií ve společnosti |
| interpretovat základní modely používané při vývoji software |
| vysvětlit základní principy obchodní a informační strategie podniku |
| Odborné dovednosti |
|---|
| řešit úlohy s využitím algoritmizace |
| vytvořit programové řešení zadané úlohy menšího rozsahu s použitím některého vyššího programovacího jazyka |
| efektivně vyhledávat na internetu a analyzovat zjištěné informace |
| prezentovat technické aspekty řešení úlohy před publikem, včetně reakcí na dotazy |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| způsobů práce s informacemi a znalostmi, zejména jejich sdílení v procesu učení |
| vlastností a možností využití IT nástrojů v procesech práce se znalostmi |
| základních pojmů znalostního a informačního managementu |
| významu a cílů informační architektury, zejména v kontextu práce se znalostmi |
| struktur a postupů používaných při tvorbě informační architektury |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analýzy vlastností a přínosů různých druhů podpůrných softwarových systémů v postupech znalostního managementu |
| popsat informační potřeby různých typů organizací a komunit |
| navrhnout informační a navigační strukturu webu pro konkrétní účel |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Projektová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Kimiz Dalkir. Knowledge Management in Theory and Practice, third edition. MIT Press, 2017. ISBN 9780262036870.
-
Marwick, A.D. Knowledge Management Technology. IBM Systems Journal, 40(4).. 2001.
-
Mládková, Ludmila. Management znalostí v praxi. 1. vyd. Praha : Professional Publishing, 2004. ISBN 80-86419-51-7.
-
Morville, Peter; Rosenfeld, Louis. Information architecture for the World Wide Web. 3rd ed. Sebastopol : O'Reilly, 2007. ISBN 978-0-596-52734-1.
-
O'Dell, Carla S.; Hubert, Cindy. The new edge in knowledge : how knowledge management is changing the way we do business. Hoboken : John Wiley & Sons, 2011. ISBN 978-0-470-91739-8.
-
Thomas H. Davenport, Laurence Prusak: Working Knowledge. How Organizations Manage What they Know. Harvard Business School Press, 2000. ISBN 1578513014.
|