|
Vyučující
|
-
Mouček Roman, doc. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Organizace a podmínky absolvování předmětu. Představení týmových projektů. Úvod do softwarového inženýrství. 2. Firma, instituce. Pyramida vitality, zajišťování užitečnosti, efektivity, stability a dynamiky. Vedení jednotlivců a skupin, soutěž a spolupráce. 3. Definování softwarového produktu, získávání a specifikace požadavků na software, komunikace se zadavatelem. Dokument specifikace požadavků. 4. Fáze vývoje softwarového produktu, modely softwarového procesu, porovnání, použití. Projekt vs. proces. Úvod do řízení projektů v IT. 5. Úvod do konfiguračního managementu, nástroje pro správu projektu, verzovací systémy. Notace pro modelování systému, UML. 6. Strukturální a objektová analýza. 7. Strukturální a objektový návrh. 8. Architektura, architektonické styly. Kvalita návrhu (modularita, soudržnost, provázanost), kompozice vs. dědičnost. Dokument analýzy a návrhu. 9. Návrhové vzory - GoF a J2EE. 10. Týmová práce, týmové role, lidské zdroje, principy vedení a řízení, teorie motivace, hodnocení lidí, stres, řešení konfliktů. 11. Prevence, detekce a opravy chyb, úvod do testování, druhy testů. 12. Provoz a servis informačního systému. 13. Právo a ICT. Nákup a prodej informačního systému.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů
- Kontaktní výuka
- 60 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 70 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v základních principech strukturovaného programování |
| orientovat se v základních principech objektově orientovaného programování |
| popsat základní datové struktury a algoritmy |
| orientovat se v dokumentaci programového kódu |
| popsat strukturu a význam vytvářeného programového celku |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvářet jednoduché počítačové programy ve strukturovaném či objektově orientovaném jazyce |
| používat vhodné datové struktury a algoritmy |
| posuzovat základní kvalitativní parametry vytvářeného počítačového programu |
| dokumentovat vytvářený programový kód |
| pracovat v integrovaném vývojovém prostředí |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| identifikovat a porozumět požadavkům zákazníka na softwarový produkt |
| popsat modely životního cyklu vývoje softwarového produktu |
| orientovat se v základních principech analýzy a návrhu softwarové produktu |
| porozumět fázím životního cyklu softwarového produktu spojených s jeho implementací, testováním, nasazením, provozem a údržbou |
| orientovat se v zásadách používání prostředků konfiguračního managementu |
| popsat metody a techniky vhodné pro řízení softwarového projektu a pro týmovou práci při vývoji software |
| porozumět základním právním náležitostem, které souvisejí s vývojem softwaru |
| Odborné dovednosti |
|---|
| sbírat, třídit a popisovat požadavky zákazníka na softwarový produkt |
| používat vhodný model životního cyklu vývoje softwarového produktu |
| provádět analýzu a návrh sw produktu s využitím vhodných modelovací prostředků |
| implementovat, otestovat, zdokumentovat a nasadit výsledný softwarový produkt dle použité metodiky |
| používat prostředky pro správu požadavků, chyb a programového kódu |
| týmově vytvářet softwarový produkt |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Projektová výuka, |
| Skupinová konzultace, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Výstupní projekt, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Arlow, Jim; Neustadt, Ila. UML 2 a unifikovaný proces vývoje aplikací : objektově orientovaná analýza a návrh prakticky. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1503-9.
-
Gamma, Erich. Návrh programů pomocí vzorů : stavební kameny objektově orientovaných programů. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0302-5.
-
Paleta, Petr. Co programátory ve škole neučí, aneb, Softwarové inženýrství v reálné praxi. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 80-251-0073-1.
-
Pecinovský, Rudolf. Návrhové vzory : [33 vzorových postupů pro objektové programování]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1582-4.
-
Plamínek, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. 4., pĹeprac. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3664-8.
-
Schvalbe, Ktahy. Information Technology Project Management. 5 edition. Course Technology, 2007. ISBN 978-14-239-0145-7.
-
Schwalbe, Kathy. Řízení projektů v IT : kompletní průvodce. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2882-4.
-
Wiegers, Karl Eugene. Požadavky na software. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1877-1.
-
Wiegers, Karl Eugene. Software requirements 2. 2nd edition. Microsoft Press, 2003. ISBN 978-07-356-1879-4.
|