|
Vyučující
|
-
Brabec Michal, Ing.
-
Dostálek Lukáš, Ing.
-
Slavíček Lukáš, Ing.
-
Schlegel Miloš, prof. Ing. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod (proces, model, systém, zpětná vazba). 2. Matematické nástroje pro popis přírodních dějů (diferenciální rovnice, integrální transformace, signálové a výkonové grafy). 3. Soustavy se soustředěnými parametry (jednoduché elektrické a mechanické soustavy). 4. Soustavy s rozprostřenými parametry (teplotní soustavy, mechanické konstrukce) 5. Metody tvorby modelu na základě matematicko-fyzikální analýzy (Newton-Euler, d'Alembert-Lagrange, výkonové grafy). 6. Jednoduché metody tvorby modelu experimentální identifikací (metoda nejmenších čtverců, momentová metoda). 7. Vlastnosti lineárních a nelineárních systémů (rovnovážný stav, linearizace, stabilita, řiditelnost, pozorovatelnost, dekompozice systému). 8. Příklady modelů (dvojité inverzní kyvadlo, kmitající membrána, teplotní proces) a jejich simulace (Simulink, Sim-Mechanics, Modelica). 9. Změna dynamických vlastností soustavy zpětnou vazbou (Evensova metoda, modální řízení). 10. Mikro-elektro-mechanické systémy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Laboratorní praktika, Studium metodou řešení problémů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| disponovat základními znalostmi matematické analýzy |
| disponovat základními znalostmi lineární algebry |
| disponovat základními poznatky středoškolské fyziky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat základní metody lineární algebry a matematické analýzy |
| používat základní poznatky středoškolské fyziky |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| disponovat znalostí základních technik modelování dynamických systémů |
| disponovat úvodními znalostmi teorie lineárních časově invariantních dynamických systémů |
| charakterizovat pojmy stav, stabilita,pozorovatelnosti, řiditelnosti systému |
| disponovat znalostmi metod návrhu lineární stavové zpětné vazby |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvářet matematické modely reálných soustav |
| počítačově simulovat dynamické systémy |
| navrhovat jednoduché zpětnovazební systémy |
| aplikovat prostředky MATLAB/SimMechanics |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Laboratorní praktika, |
| Řešení problémů, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Řešení problémů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Řešení problémů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Písemná zkouška, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Horáček, Petr. Systémy a modely. 2. přeprac. vyd. Praha : ČVUT, 1999. ISBN 80-01-01923-3.
|