|
Vyučující
|
-
Cimler Petr, doc. Ing. CSc.
-
Kunešová Hana, Ing. Ph.D.
-
Rotenbornová Jana, Ing.
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení obchodu, jeho pojetí, historie, funkce. Obchod spotřebním a nespotřebním zbožím. Kategorie obchodníků (velkoobchod, maloobchod, zprostředkovatelé). B2B a B2C. - Podnikání v obchodě, struktura odvětví obchodu, význam obchodu v ekonomice. Odstátnění českého obchodu. - Trendy ve vývoji maloobchodu: koncentrace, diverzifikace, zahraniční expanze, integrace velkoobchodu. - Maloobchodní formáty. Nákupy na trhu FMCG. E-commerce. - Kooperace v obchodě, franchising, franchisingové řetězce a maloobchodní aliance. - Řízení toků zboží: obchodní logistika, logistické činnosti, logistická řešení. - Manipulační jednotky, jejich identifikace. Ochrana zboží v logistickém řetězci. - Zásoby v obchodě: řídící hladiny, objednací systémy. Optimalizace zásob, pojistná zásoba, signální zásoba. - Dodací podmínky v obchodě, INCOTERMS 2020. - Platební podmínky v obchodě. - Rizika v obchodních vztazích a zajištění před vybranými riziky. Pojištění vybraných rizik.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Individuální konzultace, Samostudium literatury, Přednáška
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 55 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 23 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní kategorie a vztahy z podnikové ekonomiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| orientovat se v základních právních normách, které souvisejí s podnikáním |
| aplikovat základní statistické postupy uplatnitelné v řízení zásob |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat činnost maloobchodu a velkoobchodu |
| charakterizovat různé typy (formáty) maloobchodních jednotek |
| vysvětlit hlavní cíle nákupních kooperací a franchisingu v obchodě |
| popsat metody plánování zásob v obchodě |
| vysvětlit úlohu firem poskytujících logistické služby |
| charakterizovat dodací podmínky a vysvětlit jejich význam pro obchodní operace |
| charakterizovat platební podmínky a vysvětlit jejich význam pro obchodní operace |
| vymezit rizika v obchodě a popsat možnosti zajištění před riziky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat metody plánování zásob v obchodě |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Cimler, Petr,; Zadražilová, Dana. Retail management. Praha : Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-167-6.
-
Čechurová, Lenka. Moderní technologie v maloobchodě a cestovním ruchu : trendy a současná praxe. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0455-1.
-
Gros, Ivan. Velká kniha logistiky. Vydání: první. 2016. ISBN 978-80-7080-952-5.
-
Levy, Michael; Grewal, Dhruv. Retailing management. Eleventh edition. 2023. ISBN 978-1-265-07246-9.
-
Levy, Michael; Weitz, Barton A. Retailing management. 8th ed. New York : McGraw-Hill/Irwin, 2012. ISBN 978-0-07-353002-4.
-
Lukoszová, Xenie. Logistika pro obchod a marketing. 1. vydání. 2020. ISBN 978-80-87865-59-0.
-
Mulačová, Věra; Mulač, Petr. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4780-4.
-
Novák, Radek. Přepravní, zasílatelské a logistické služby. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-735-3.
-
Pradhan, S. Retailing management: text and cases. Chennai: McGraw Hill Education (India). 2020.
-
Sato, Alexej; Křenková, Eva; Černá, Iveta. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE, 2021. ISBN 978-80-245-2416-0.
|