|
Vyučující
|
-
Vařeka Pavel, doc. PhDr. Ph.D.
-
Chroustovský Luboš, Mgr. Ph.D.
-
Hložek Josef, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Památkové pojetí archeologie 2. Kulturně historické paradigma a památky 3. Procesuální paradigma a památky 4. Post-procesuální paradigma a památky 5. Vývoj teoretického myšlení v archeologii v kontaktu s "heritage" a "memory studies" 6. Význam veřejné a komunitní archeologie pro ochranu archeologického dědictví 7. Teoretické přístupy v muzeologii 8. Teoretické přístupy k ochraně a rekonstrukci/konzervaci historického stavebního prostředí (do konce 19. stol.) 9. Teoretické přístupy k ochraně a rekonstrukci/konzervaci historického stavebního prostředí (do poloviny 20. stol.) 10. Teoretické přístupy k ochraně a rekonstrukci/konzervaci historického stavebního prostředí (do současnosti) 11. Válečné konflikty a poválečná rekonstrukce památek 12. Současné trendy v teorii hmotné složky historického dědictví
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Shrnout základní teoretické a metodické přístupy ve sledované oblasti |
| Shrnout specifické myšlenkové směry v oblasti evropské archeologie a historického dědictví |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Je schopen kriticky pracovat s příslušnou odbornou literaturou |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Popsat přístupy k archeologickým pramenům a historickému dědictví v rámci paradigmat, která ovlivňovala přístupy k archeologickým pramenům v průběhu 20. století |
| Shrnout teoretické přístupy k archeologickým památkám, muzejním sbírkám a stavebnímu prostředí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Nastínit vývoj teoretického myšlení v archeologii pravěku a středověku a v oblasti historického dědictví |
| Formulovat základní cíle teoretické archeologie v českém prostředí i v zahraničí |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Řešení problémů, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Řešení problémů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš, Josef. Základy muzeologie. Opava : Ústav historie a muzeologie, 1997. ISBN 80-901974-3-4.
-
Colin Renfrew, Paul Bahn (edd.). Archaeology - The Key Concepts. London and New York: Routledge, 2005.
-
Girsa, Václav. Hrad Bečov - projekt konzervace a prezentace. V Lokti : Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Lokti ve spolupráci s Fakultou archit, 2009. ISBN 978-80-87104-49-1.
-
Gramsch, Alexander. A history of Central European archaeology : theory, methods, and politics. Budapest : Archaeolingua Alapitvany, 2011. ISBN 978-963-991123-9.
-
JOHNSON, M. Archaeological Theory: An Introduction (second edition). Oxford: Blackwell, 2010.
-
Patočka, Jiří; Heřmanová, Eva. Lokální a regionální kultura v České republice : kulturní prostor, kulturní politika a kulturní dědictví. Vyd. 1. Praha : ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-347-8.
|