Vyučující
|
-
Jirák Petr, Mgr. Ph.D.
-
Černá Jana, PhDr. Ph.D.
-
Kastnerová Martina, PhDr. Ph.D.
-
Špiclová Zdeňka, Mgr. et. Mgr. et. Bc. Ph.D.
-
Moural Josef, doc. RNDr. CSc.
-
Dostálová Ludmila, Mgr. Ph.D.
-
Kočandrle Radim, doc. PhDr. Ph.D.
-
Havlík Vladimír, doc. PhDr. CSc.
-
Kratochvíl Miloš, Mgr. Ph.D.
-
Dach Stefanie, Mgr. Ph.D.
-
Pavlas Petr, Mgr. Ph.D.
-
Ševčík Miloš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Bílková Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Paitlová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Murgaš Jaromír, PhDr. CSc.
-
Profant Martin, PhDr. Ph.D.
-
Boháček Kryštof, Mgr. Ph.D.
-
Hanke Miroslav, Mgr. Ph.D.
-
Schuster Radek, Mgr. Ph.D.
-
Polák Michal, Mgr. Ph.D.
-
Jiráková Karolína, Mgr. Ph.D.
-
Špelda Daniel, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Historické metody 1: anachronní, diachronní Historické metody 2: internalistický, externalistický Historické metody 3: přístupy k dějinám vědění Systematické metody 1: pojmová analýza Systematické metody 2: argumentační analýza Systematické metody 3: diskurzívní analýza Základní kategorie výzkumu v humanitních vědách Digitální a výpočetní humanitní vědy Žánry humanitně-vědních publikačních výstupů Interpretace a parafráze: příklady dobré praxe
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 27 hodin za semestr
- Vypracování kvalifikační práce [52-468]
- 90 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní specifika filosofického poznání |
charakterizovat základní metody humanitně vědného odborného diskurzu |
vymezit základní charakteristiky odborného stylu |
Odborné dovednosti |
---|
využívat základní principy vědecké práce |
aplikovat obecné metody interpretace charakteristické pro filosofický diskurz |
používat základní relevantní odborné terminologii |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
představit základní témata a problémy metodologie humanitních věd |
charakterizovat nejdůležitější metody využívané v odborných filosofických textech |
aplikovat kontextuální znalosti pro vlastní metodickou práci |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit samostatný text splňující parametry kvalifikační práce |
prezentovat odborný problém a diskutovat o něm způsobem relevantním pro odborný diskurz |
rozšířit dovednost interpretace odborných filosoficky orientovaných textů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Cappellen H. et al. The Oxford Handbook of Philosophical Methodology. Oxford. 2016.
-
Daly Christopher (ed.). The Palgrave Handbook of Philosophical Methods. London. 2015.
-
NOVOTNÁ, H. a kol. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha. 2020.
-
OCHRANA, F. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Praha. 2019.
-
Špelda, Daniel. Proměny historiografie vědy. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2009. ISBN 978-80-7007-310-0.
|