|
Vyučující
|
-
Frývaldský Pavel, ThLic. Th.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod do Bible 2) Ježíš z Nazareta a vznik křesťanství 3) Základní prvky křesťanské spirituality: modlitba, práce, charita 4) Etický rozměr: "Desatero" a křesťanské ctnosti 5) Křesťanské symboly, teologie ikony a obrazu 6) Zformování christologického a trinitárního dogmatu 7) Tři proudy křesťanství: pravoslaví, katolictví a protestanství 8) Liturgie a podoba chrámu 9) Církevní rok: slavení Vánoc a Velikonoc 10) Poutě, mariánský kult a svátky svatých 11) Svátosti: křest a eucharistie (večeře Páně) 12) Podoby české religiozity 13) Současné křesťanství v dialogu se sekulárním světem a jinými náboženstvími
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 5 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 33 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat základní křesťanské reálie |
| vyjmenovat nejdůležitější biblické texty |
| představit nejvýznamnější postavy Starého i Nového zákona |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zhodnotit souvislosti mezi historií, filosofií, teologií a spiritualitou |
| vyhledat odbornou literaturu |
| porozumět textu, tj. shrnout podstatný obsah a referovat o něm. |
| analyzovat text, kriticky ho posoudit, interpretovat ho a diskutovat o něm |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat vznik křesťanství |
| vyjmenovat charakteristiky křesťanské spirituality a liturgie |
| vyjádřit podstatné prvky křesťanské víry |
| rozlišit mezi křesťanstvím a ostatními náboženstvími |
| orientovat se v nejdůležitějších proudech křesťanství |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat text, kriticky ho posoudit, interpretovat ho a diskutovat o něm |
| spatřovat souvislosti mezi historií, filosofií, teologií a spiritualitou. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Samostudium, |
| Přednáška s diskusí, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostudium, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bible : Písmo svaté Starého a Nového zákona (včetně deuterokanonických knih) : český ekumenický překlad ; [přeložily Ekumenické komise pro Starý a Nový zákon]. 7. přeprac. vyd. Praha : Česká biblická společnost, 1996. ISBN 80-85810-11-5.
-
Adam, Adolf. Liturgický rok : historický vývoj a současná praxe. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 1998. ISBN 80-7021-269-1.
-
Attwater, Donald; Svoboda, Petr. Slovník svatých. 2., revidované a dopl. vyd. Vimperk : Papyrus, 1993. ISBN 80-85776-06-5.
-
Demjančuk, Nikolaj; Demjančuková, Dagmar. Sokratovské principy výchovy a univerzitní vzdělání. Univerzita v novém mileniu ISBN 80-86473-62-7 Plze. 2004.
-
Demjančuková, Dagmar; Špilerová, Štěpánka. Čítanka dějin náboženství. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-77-6.
-
Demjančuková, Dagmar. Teorie a dějiny náboženství. 1. vyd. Dobrá Voda u Pelhřimova : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-43-0.
-
Eliade, Mircea. Mýtus o věčném návratu : (Archetypy a opakování). 1. vyd. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1993. ISBN 80-85241-51-X.
-
Kotulová, E. Kalendář aneb kniha o věčnosti času. Praha, 1978.
-
Schauber, Vera; Schindler, Hanns Michael. Rok se svatými. [b.v.]. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakl., 1993. ISBN 80-85527-75-8.
-
Vavřinová, Valburga. Malá encyklopedie Vánoc. 2. vyd. Praha : Libri, 2001. ISBN 80-7277-077-2.
-
Vavřinová, Valburga. Malá encyklopedie Velikonoc. 1. vyd. Praha : Libri, 2006. ISBN 80-7277-292-9.
-
Vondruška, Vlastimil. Církevní rok a lidové obyčeje, aneb, Kalendárium světců a světic, mučedníků a mučednic, pojednávající o víře českého lidu k nim, jakož i o liturgii katolické. 1. vyd. České Budějovice : Dona, 1991. ISBN 80-85463-03-2.
|