|
Vyučující
|
-
Ševčík Miloš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Hečková Petra, Mgr. Ph.D.
-
Kastnerová Martina, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu: 1. Profesionalizace literární kultury v renesanci, alžbětinské poetické koncepty, antické vzory v anglické renesanční poetice. 2. Philip Sidney; obrany básnictví v kontextu anglického renesančního vědění a evropských diskusí, E. Spenser, G. Puttenham, B. Jonson. 3. Intelektuální kruh v renesanční literární kultuře a odkaz Philippa Sidneyho: Robert Sidney, Mary Wroth. 4. Francouzské akademie 17. století; rostoucí prestiž uměleckých disciplín pěstovaných v akademiích. A. Du Fresnoy, A. Félibien, N. Poussin. 5. Spor starých s moderními. Ch. Perault; vliv konceptu ut pictura poesis: porovnávání schopností malířství a poezie v úvahách 16. a 17. století. 6. Úvahy o kráse a ustavení systému krásných umění v první polovině 18. století ve Francii, Ch. Batteux, J.-B. Dubos; úvahy o umění u francouzských encyklopedistů. 7. Denis Diderot, Jean Baptiste Le Rond d'Alembert, vliv Encyklopedie v otázkách teoretického uchopení umění. 8. Vliv sporu mezi starými a moderními v anglickém prostředí počátku 18. století, W. Wotton. Téma krásných a elegantních umění v Anglii v 18. století, J. Harris. 9. Vznik a postavení estetiky v Německu v 2. polovině 18. století. A. G. Baumgarten; systém krásných umění v úvahách německých myslitelů 18. století, M. Mendelssohn, J. G. Sulzer. 10. Krásná umění a úvahy o krásných vědách, odmítnutí konceptu krásných věd u I. Kanta. 11. Historický přehled péče o památky v 17. a 18. století: památka jako součást společenské reprezentace. 12. Moderní vědecké základy muzeologie a památkové péče, institucionalizace památkové péče a první legislativní předpisy, první veřejná muzea v Evropě.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Prezentace práce studentů, Samostudium studentů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 44 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v základních etapách evropských kulturních dějin |
| představit základní terminologii uměleckých slohů a klasifikaci uměleckých děl |
| vyjmenovat hlavní osobnosti evropských dějin umění |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zařadit konkrétní dílo do příslušného historického období a uměleckého slohu |
| zhodnotit konkrétní dílo v dobovém kontextu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat dějiny porozumění tomu, co je umění od středověku do počátku 18. století |
| charakterizovat jednotlivé teorie umění |
| vysvětlit vztahy těchto teorií k intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu sledovaného období |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat a porovnávat jednotlivé teorie umění na základě četby primární a sekundární literatury |
| formulovat předpoklady a důsledky různých názorů na umění a teorií umění, které ve sledovaném období vznikly |
| zhodnotit význam těchto názorů a teorií v souvislostech evropské kultury |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
GAVIN, A. (ed.). Sidney?s The Defence of Poesy and Selected Renaissance Literary Criticism. London : Penguin Books, 2004. ISBN 0141439386.
-
Gilbert, Katharine Everett; Kuhn, Helmut. Dějiny estetiky. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965.
-
Harris, J. Three Treatises: The First Concerning Art, the Second Concerning Music, Painting and Poetry, the Third Concerning Happiness. London: I Novrse & P. Vaillant, 1766.
-
Kant, Immanuel. Kritika soudnosti. Praha : Odeon, 1975.
-
Kelly, Michael. Encyclopedia of aesthetics. New York : Oxford University Press, 1998. ISBN 0-19-512645-9.
-
Lessing, G. E. Láokoón neboli o hranicích malířství a poezie. In: L., G. E., Hamburská dramaturgie, Láokoón, stati. Praha : Odeon, 1980.
-
MARKIEWICZ, H. Ut Pictura Poesis: A History of the Topos and the Problem. New Literary, History, 1987.
-
Perault, Ch. Le Cabinet des Beaux Arts. Paris: Chez g. Edelinck, 1690.
-
Poussin, Nicoilas. Dopisy a dokumenty. Praha, 2002.
-
Sgallová, K., Kroupa, J. K. (eds.). O umění básnickém a dramatickém. Praha: Koniasch Latin Press, 1997. ISBN 80-85917-31-9.
-
Staiger, Emil. Základní pojmy poetiky. Praha, 1969.
-
Tatarkiewicz, W. A History of Six Ideas: An Essay in Aesthetics. The Hague, Boston: Nijhoff, 1980. ISBN 9024722330.
|