|
Vyučující
|
-
Kučera Petr, doc. PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Literární /kulturní společenství. Centrum vs. periférie, multilingvismus, typy geneticko-kontaktových vztahů a typologických souvislostí. Společenství literatur německého jazyka a německo/rakousko-slovanské vztahy. Pražská německá literatura jako interkulturní společenství metropolitního typu. Středoevropské slovanské literatury a jejich heterogenita z aspektu lingvistického, literárně a kulturně historického. Regionální literatura/kultura a výrazné multikulturní regiony ve střední Evropě. Některá specifika vztahu umělecké kultury, filosofie a politiky ve střední Evropě. Sociolingvistická situace ve střední Evropě.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 12 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenovat a stručně charakterizovat hlavní středoevropská kulturní a literární centra |
| vyjmenovat hlavní osobnosti středoevropské kultury se zaměřením na písemnictví a stručně charakterizovat jejich přínos |
| vysvětlit základní pojmy z oblasti středoevropské kultury |
| popsat a charakterizovat hlavní milníky středoevropského kulturního (literárního) vývoje |
| vymezit hlavní areály kulturních a jazykových kontaktů ve střední Evropě |
| Odborné dovednosti |
|---|
| shrnout odborný text zabývající se problematikou středoevropské kultury, literatury či společnosti |
| vést diskusi na společenská, kulturní a literární témata v kontextu střední Evropy |
| diskutovat nad obrazem středoevropské kultury a literatury v současných médiích |
| vyjádřit vlastní názor na literární text, umělecké dílo a podložit jej argumenty na základě odborných znalostí |
| identifikovat a vlastními slovy vyjádřit hlavní myšlenku odborného, publicistického či uměleckého textu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat v souvislostech hlavní rysy proměn literární situace ve střední Evropě |
| popsat v souvislosech hlavní rysy proměn kulturní situace ve střední Evropě |
| vysvětlit hlavní termíny z oblasti literární vědy a kulturologie, které se vztahují k problematice středoevropského literárního - kulturního areálu |
| charakterizovat slovansko-německé / rakouské vztahy v oblasti střední Evropy |
| charakterizovat pražskou německou literaturu jako interkulturní společenství metropolitního typu |
| popsat výrazné multikulturní regiony ve střední Evropě |
| Odborné dovednosti |
|---|
| v diskusi aplikovat osvojenou terminologii z oblasti literární vědy a kulturologie |
| na příkladových textech identifikovat heterogenitu středoevropských slovanských a německy psaných literatur z aspektu lingvistického, literárně a kulturně historického |
| analyzovat literární texty v kontextu sociolingvistické situace ve střední Evropě |
| v textech identifikovat specifika vztahu umělecké kultury, filosofie a politiky ve střední Evropě |
| při analýze textů identifikovat regionální specifika literatur/kultur |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Diskuse, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bok, Václav a kol. Slovník spisovatelů německého jazyka a spisovatelů lužickosrbských. Praha, 1987.
-
Lutz, Bernd. Metzler Autoren Lexikon : deutschsprachige Dichter und Schriftsteller vom Mittelalter bis zur Gegenwart. 2., überarbeitete und erw. Aufl. Stuttgart ; Metzler, 1994. ISBN 3-476-00912-2.
-
Menclová, Věra; Svozil, Bohumil; Vaněk, Václav. Slovník českých spisovatelů. 1. vyd. Praha : Libri, 2000. ISBN 80-7277-007-1.
-
Mikula, Valér. Slovník slovenských spisovatelů. 1. vyd. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-57-5.
-
Pospíšil, Ivo (ed.). Areál - sociální vědy - filologie. Brno, 2002. ISBN 80-210-2835-1.
-
Štěpán, Ludvík. Slovník polských spisovatelů. 1. vyd. Praha : Libri, 2000. ISBN 80-7277-005-5.
|