Vyučující
|
-
Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Periodizace vývoje matematiky a jeho hlavní etapy. Matematika v pravěku a starověku (Egypt). 2. Matematika ve starověku (Mezopotámie, Čína, Indie) 3. Matematika ve starověku (nejstarší řecké školy, 1. krize v matematice, tři problémy starověku) 4. Alexandrijská škola, Řecko pod římským vlivem 5. Matematika ve středověku v zemích mimo Evropu 6. Matematika ve středověké Evropě 7. Algebra a geometrie do 17. století 8. Matematická analýza do 17. století 9. Newton, Leibniz a jejich následovníci, 2. krize v matematice 10. Kombinatorika a pravděpodobnost v dějinách matematiky 11. Matematická analýza na přelomu 18. a 19. století 12. Algebra na počátku 18. století 13. Hlavní směry dalšího vývoje, 3. krize v matematice
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 1 hodina za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít znalosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia |
Odborné dovednosti |
---|
uplatnit vědomosti a dovednosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat zásadní rysy vývoje matematiky od prehistorie do novověku |
vysvětlit posloupnost vyučovaných témat ve školské matematice v souvislosti s vývojem matematiky |
Odborné dovednosti |
---|
vybrat vhodné historické úlohy a metody jejich řešení pro výuku na základní škole |
aplikovat některé metody a algoritmy používané v historii |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
publikace z edice Dějiny matematiky.
-
Folta, J. Dějiny matematiky I.. Praha, 2004. ISBN 80-239-4031-7.
-
Juškevič, A. P. Istorija matěmatiky 1, 2, 3. Moskva, 1970.
-
Potůček, J. Historie matematiky pro učitele, I. díl. Plzeň, 2003. ISBN 80-7020-127-4.
-
Potůček, J. Historie matematiky pro učitele, II. díl. Plzeň, 2003. ISBN 80-7020-0128-2.
-
Struik, D.J. Dějiny matematiky.. Praha : Orbis, 1963. ISBN 1-123-63.
|