Předmět: Dějiny matematiky pro učitele /2

» Seznam fakult » FPE » KMT
Název předmětu Dějiny matematiky pro učitele /2
Kód předmětu KMT/DEM2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Periodizace vývoje matematiky a jeho hlavní etapy. Matematika v pravěku a starověku (Egypt). 2. Matematika ve starověku (Mezopotámie, Čína, Indie) 3. Matematika ve starověku (nejstarší řecké školy, 1. krize v matematice, tři problémy starověku) 4. Alexandrijská škola, Řecko pod římským vlivem 5. Matematika ve středověku v zemích mimo Evropu 6. Matematika ve středověké Evropě 7. Algebra a geometrie do 17. století 8. Matematická analýza do 17. století 9. Newton, Leibniz a jejich následovníci, 2. krize v matematice 10. Kombinatorika a pravděpodobnost v dějinách matematiky 11. Matematická analýza na přelomu 18. a 19. století 12. Algebra na počátku 18. století 13. Hlavní směry dalšího vývoje, 3. krize v matematice

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 1 hodina za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
mít znalosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia
Odborné dovednosti
uplatnit vědomosti a dovednosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat zásadní rysy vývoje matematiky od prehistorie do novověku
vysvětlit posloupnost vyučovaných témat ve školské matematice v souvislosti s vývojem matematiky
Odborné dovednosti
vybrat vhodné historické úlohy a metody jejich řešení pro výuku na základní škole
aplikovat některé metody a algoritmy používané v historii
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Písemná zkouška,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • publikace z edice Dějiny matematiky.
  • Folta, J. Dějiny matematiky I.. Praha, 2004. ISBN 80-239-4031-7.
  • Juškevič, A. P. Istorija matěmatiky 1, 2, 3. Moskva, 1970.
  • Potůček, J. Historie matematiky pro učitele, I. díl. Plzeň, 2003. ISBN 80-7020-127-4.
  • Potůček, J. Historie matematiky pro učitele, II. díl. Plzeň, 2003. ISBN 80-7020-0128-2.
  • Struik, D.J. Dějiny matematiky.. Praha : Orbis, 1963. ISBN 1-123-63.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr