Vyučující
|
-
Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.
-
Huclová Miroslava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Psychohygienické a pedagogicko-psychologické aspekty práce žáků s digitálními zařízeními, výukovými programy a AI nástroji. 2. Digitální zařízení a umělá inteligence jako prostředky podpory učení a vyučování, nastavení ve školní praxi. 3. Praktické možnosti implementace AI do vzdělávací praxe (ChatGPT, Microsoft Copilot, Google Gemini, Claude). 4. Práce s internetem a AI asistenty na 1. stupni ZŠ - rozvoj kritického myšlení a digitálních kompetencí žáků. 5. Ověřování zdrojů a zpracování informací pro edukační účely s podporou AI - posilování digitální informační gramotnosti učitelů i žáků. 6. Didaktický potenciál digitálních prezentací ve výuce, zásady správné prezentace. 7. Využití AI generátorů obsahu při tvorbě prezentací (PowerPoint Designer, Gamma.app, Prezi, Canva). 8. Generativní AI v multimediální tvorbě - texty, obrázky, hudba, videa; rozvoj digitální tvořivosti učitelů a žáků. 9. Etické a legislativní aspekty využívání AI ve vzdělávání - věkové limity, GDPR, odpovědnost učitele. 10. Konstrukce základních geometrických útvarů v dynamickém matematickém softwaru GeoGebra. 11. Práce s geometrickými relacemi v GeoGebře. 12. Využití webové platformy GeoGebra.org pro vzdělávací účely a rozvoj matematických digitálních kompetencí. 13. Formativní a sumativní hodnocení studentských výstupů - využití AI pro zpětnou vazbu, metodická doporučení (NPI, AI do škol, AI dětem), společná evaluace prezentací studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Má mít znalosti potřebné pro přihlášení a základní orientaci v univerzitních platformách ZČU (např. Portál ZČU, e-learningové systémy a související aplikace). |
Orientovat se v základních pojmech informačních technologií, rozumět jim a umět je srozumitelně vysvětlit. |
Vyhledávat a zpracovávat informace z internetu pro přípravu výukových aktivit. |
Odborné dovednosti |
---|
Student má mít základní uživatelské dovednosti v práci s nástroji Microsoft 365 a Google Workspace. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalosti o pedagogicko-psychologických a psychohygienických aspektech práce žáků s digitálními zařízeními a AI nástroji. |
Formulovat a zhodnotit výhody i nevýhody užití multimédií v počátečním vyučování. |
Orientace v možnostech využití umělé inteligence a digitálních technologií pro podporu učení, tvorbu výukových materiálů a rozvoj digitálních kompetencí. |
Znalosti principů práce s dynamickým matematickým softwarem GeoGebra a jeho využití ve výuce matematiky na ZŠ. |
Odborné dovednosti |
---|
Poznat, zda jsou při práci žáků s digitálním zařízením splněny podmínky hygieny práce. |
Posoudit kvalitu výukového programu z didaktického hlediska. |
Schopnost využívat nástroje AI (ChatGPT, Copilot, Gemini aj.) pro tvorbu, úpravu a reflexi výukových materiálů. |
Dovednost tvořit digitální prezentace a multimediální obsah s podporou AI generátorů (texty, obrázky, hudba, videa). |
Schopnost navrhovat a realizovat konstrukce v programu GeoGebra a využívat je pro didaktické účely ve výuce matematiky. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
. Council of Europe adopts first international treaty on artificial intelligence. .
-
AI dětem. .
-
AI E-BEZPEČÍ. .
-
Akt o umělé inteligenci. .
-
Co je umělá inteligence a jak ji využíváme?. .
-
Jak by měl vypadat prompt?. .
-
Národní strategie umělé inteligence. .
-
NPI ? doporučené pro používání umělé inteligence na základních a středních školách. .
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. .
-
Umělá inteligence, které pomáhá učitelům s přípravami na výuku. .
-
64 tipů ? Jak využít AI (nejen) ve školství. .
-
Brdička, B. Učení s počítačem. PřF UK Praha, 1996.
-
Černochová, Miroslava; Komrska, Tomáš; Novák, Jaroslav. Využití počítače při vyučování : náměty pro práci dětí s počítačem. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6.
-
Slavík, Jan. Počítač jako pomocník učitele : efektivní práce s informacemi ve škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-149-5.
|