Předmět: Multimédia ve vyučování na 1. stupni ZŠ

» Seznam fakult » FPE » KMT
Název předmětu Multimédia ve vyučování na 1. stupni ZŠ
Kód předmětu KMT/MMV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.
  • Huclová Miroslava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Psychohygienické a pedagogicko-psychologické aspekty práce žáků s digitálními zařízeními, výukovými programy a AI nástroji. 2. Digitální zařízení a umělá inteligence jako prostředky podpory učení a vyučování, nastavení ve školní praxi. 3. Praktické možnosti implementace AI do vzdělávací praxe (ChatGPT, Microsoft Copilot, Google Gemini, Claude). 4. Práce s internetem a AI asistenty na 1. stupni ZŠ - rozvoj kritického myšlení a digitálních kompetencí žáků. 5. Ověřování zdrojů a zpracování informací pro edukační účely s podporou AI - posilování digitální informační gramotnosti učitelů i žáků. 6. Didaktický potenciál digitálních prezentací ve výuce, zásady správné prezentace. 7. Využití AI generátorů obsahu při tvorbě prezentací (PowerPoint Designer, Gamma.app, Prezi, Canva). 8. Generativní AI v multimediální tvorbě - texty, obrázky, hudba, videa; rozvoj digitální tvořivosti učitelů a žáků. 9. Etické a legislativní aspekty využívání AI ve vzdělávání - věkové limity, GDPR, odpovědnost učitele. 10. Konstrukce základních geometrických útvarů v dynamickém matematickém softwaru GeoGebra. 11. Práce s geometrickými relacemi v GeoGebře. 12. Využití webové platformy GeoGebra.org pro vzdělávací účely a rozvoj matematických digitálních kompetencí. 13. Formativní a sumativní hodnocení studentských výstupů - využití AI pro zpětnou vazbu, metodická doporučení (NPI, AI do škol, AI dětem), společná evaluace prezentací studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Má mít znalosti potřebné pro přihlášení a základní orientaci v univerzitních platformách ZČU (např. Portál ZČU, e-learningové systémy a související aplikace).
Orientovat se v základních pojmech informačních technologií, rozumět jim a umět je srozumitelně vysvětlit.
Vyhledávat a zpracovávat informace z internetu pro přípravu výukových aktivit.
Odborné dovednosti
Student má mít základní uživatelské dovednosti v práci s nástroji Microsoft 365 a Google Workspace.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Znalosti o pedagogicko-psychologických a psychohygienických aspektech práce žáků s digitálními zařízeními a AI nástroji.
Formulovat a zhodnotit výhody i nevýhody užití multimédií v počátečním vyučování.
Orientace v možnostech využití umělé inteligence a digitálních technologií pro podporu učení, tvorbu výukových materiálů a rozvoj digitálních kompetencí.
Znalosti principů práce s dynamickým matematickým softwarem GeoGebra a jeho využití ve výuce matematiky na ZŠ.
Odborné dovednosti
Poznat, zda jsou při práci žáků s digitálním zařízením splněny podmínky hygieny práce.
Posoudit kvalitu výukového programu z didaktického hlediska.
Schopnost využívat nástroje AI (ChatGPT, Copilot, Gemini aj.) pro tvorbu, úpravu a reflexi výukových materiálů.
Dovednost tvořit digitální prezentace a multimediální obsah s podporou AI generátorů (texty, obrázky, hudba, videa).
Schopnost navrhovat a realizovat konstrukce v programu GeoGebra a využívat je pro didaktické účely ve výuce matematiky.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • . Council of Europe adopts first international treaty on artificial intelligence. .
  • AI dětem. .
  • AI E-BEZPEČÍ. .
  • Akt o umělé inteligenci. .
  • Co je umělá inteligence a jak ji využíváme?. .
  • Jak by měl vypadat prompt?. .
  • Národní strategie umělé inteligence. .
  • NPI ? doporučené pro používání umělé inteligence na základních a středních školách. .
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. .
  • Umělá inteligence, které pomáhá učitelům s přípravami na výuku. .
  • 64 tipů ? Jak využít AI (nejen) ve školství. .
  • Brdička, B. Učení s počítačem. PřF UK Praha, 1996.
  • Černochová, Miroslava; Komrska, Tomáš; Novák, Jaroslav. Využití počítače při vyučování : náměty pro práci dětí s počítačem. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6.
  • Slavík, Jan. Počítač jako pomocník učitele : efektivní práce s informacemi ve škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-149-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní