Vyučující
|
-
Voltrová Michaela, Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod: syntaktická terminologie, způsob práce v semináři, popis způsobu práce s nástroji AI 2. Syntaktické kategorie 3. Syntaktické funkce 4. Valence 5. Argumentová struktura 6. Slovosled, topologický model 7. Komplexní věty 8. Formy vedlejších vět 9. Funkce vedlejších vět 10. Infinitivní struktury 11. Zájmeno "es" 12. Slovosled a informační struktura věty 13. Evaluace semináře a shrnutí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní morfologické a lexikální struktury německého jazyka |
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni B2/C1 a vyšší |
Odborné dovednosti |
---|
používat korektně základní morfologické a lexikální struktury německého jazyka |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat strukturu jednoduché věty |
popsat strukturu souvětí |
definovat základní odbornou terminologii |
Odborné dovednosti |
---|
používat v německém jazyce i složitější větné konstrukce |
analyzovat strukturu věty jednoduché |
analyzovat souvětí (určit větu hlavní, vedlejší a jejich druhy) |
používat efektivním způsobem nástroje AI pro procvičování syntaktických struktur v německém jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Das Digitale Wörterbuch der deutschen Sprache (www.dwds.de), Duden online (www.duden.de), Grammis. Grammatisches Informationssystem (https://grammis.ids-mannheim.de/). .
-
DUDEN Deutsches Universalwörterbuch. DUDEN VERLAG, 2001.
-
Altmann, Hahnemann. Prüfungswissen Syntax. Göttingen, 2010. ISBN 978-3-8252-3320-4.
-
Eisenberg, P. Grundriss der deutschen Grammatik. Band 2: Der Satz. Stuttgart, 2013. ISBN 9783476024244.
-
Engel, U. Syntax der deutschen Gegenwartssprache. Berlin, 2009. ISBN 978-3503098828.
-
Götze,L., Hess - Lüttich, E.V.B. Gramatik der deutschen Sprache, Sprachsystem und Sprachgebrauch. Wahrig München, 1999.
-
Helbig, G.; Buscha, J. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. München, 2013. ISBN 978-3-12-606365-4.
-
Hennig, M. Duden - Sprachliche Zweifelsfälle: Das Wörterbuch für richtiges und gutes Deutsch. Berlin, 2021. ISBN 9783411040995.
-
Pittner, K., Berman, J. Deutsche Syntax. Ein Arbeitsbuch.. Tübingen, 2021. ISBN 978-3-8233-8411-3.
-
Wöllstein, A. Duden - Die Grammatik. Berlin, 2022. ISBN 9783411040506.
|