Vyučující
|
-
Volfová Naxerová Olga, Mgr. Ing.
-
Šlajchová Ladislava, PhDr. Ph.D.
-
Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
-
Rohlíková Lucie, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Jak se učíme? (učení a paměť, osvojování teoretických znalostí a praktických dovedností, potřeby a motivace, vztah učitel-žák, sociální učení, výuka vs učení, sebevzdělávání) 2. Různá pojetí přístupu k výuce a učení (základní teorie učení a jejich implikace pro současnou práci ve škole, alternativní směry výuky ve škole) 3. Plánování výuky (cíle výuky, učivo a jeho struktura, aktivní zapojení všech žáků, podpora zvídavosti a motivace k učení, formy a metody výuky, časový plán výuky, materiální didaktické prostředky) 4. Prostředí pro učení (vhodné podmínky pro učení, vhodné prostorové uspořádání třídy, vytváření bezpečného prostředí pro učení, pravidla, vedení žáků k chování podporujícímu učení a spolupráci, vhodné elektronické prostředí pro digitální vzdělávání, alternativní a netradiční prostředí pro učení) 5. Vedení výuky (zahájení výuky, úvodní a průběžná motivace k učení, průběžné zjišťování míry porozumění žáků, reakce na potřeby žáků, podpora žáků při samostatné práci, realizace skupinové práce a kooperativního učení, realizace netradiční výuky - exkurze, projektová výuka, badatelská výuka) 6. Zpětná vazba, hodnocení žáků a reflexe výuky (vedení žáků k přijímání a poskytování zpětné vazby, sumativní, formativní, autentické a vzájemné hodnocení, sebehodnocení, hodnocení na základě kritérií, vedení žáků k reflexi jejich učení, učitelská reflexe výuky a dosahování stanovených cílů)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, E-learning, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje pedagogiku jako vědu, její využití a strukturu |
zná základní otázky a cíle výchovy |
ví jak se učit a jak rozvíjet své profesní kompetence |
Odborné dovednosti |
---|
dokáže popsat své ideální učitelské já |
dovede formulovat osobní rozvojový cíl |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlí základní principy učení |
vysvětlí základní teorie učení |
popíše vybrané koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ještě ovlivňují pojetí výuky v současné škole |
popíše vhodné podmínky pro učení, dovede vysvětlit důvody |
zná principy a postupy sumativního, formativního, autentického a vzájemného hodnocení, sebehodnocení, hodnocení na základě kritérií |
Odborné dovednosti |
---|
analyzuje vzdělávací situaci |
umí poskytnout zpětnou vazbu |
umí naplánovat část výuky |
umí vytvořit vhodné podmínky pro učení |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
E-learning, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Fletcher-Wood, H. Responzivní výuka: Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: UNIVERSUM, 2021. ISBN 978-80-242-7152-1.
-
Janík, Tomáš; Maňák, Josef,; Knecht, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
-
Kalhous, Z.; Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Kašová, J., Tomkov, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-521-1.
-
MAZAČOVÁ, N. Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-677-2.
-
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Spilková, Vladimíra; Vašutová, Jaroslava. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání : výzkumný záměr : úvodní teoreticko-metodologické studie 2008. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-384-9.
-
Zormanová, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|