Předmět: Srovnávací pedagogika

» Seznam fakult » FPE » KPG
Název předmětu Srovnávací pedagogika
Kód předmětu KPG/SRPG
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černík Roman, Mgr. et MgA.
Obsah předmětu
Základem předmětu je objasnění ústředních pojmů oboru: vzdělávání, škola jako instituce, školský systém, pedagogický systém se zřetelem k přesahům v mezinárodním kontextu. Studenti se seznámí s počátky oboru a prostředky, metodami srovnávací pedagogiky. Cílem předmětu je také seznámit studenty se současnými trendy a tendencemi ve vzdělávací praxi. Studenti získají orientaci v různých přístupech ke vzdělávání, porozumí důvodům vzniku alternativních pedagogických systémů. Budou též schopni aplikovat komparativní přístup v oblasti školské politiky a vzdělávací praxe. Porozumí důvodům rozdílnosti školských systémů v různých zemích. Obsahové zaměření přednášek: 1. Vymezení předmětu srovnávací pedagogiky 2. Objasnění ústředních pojmů oboru: vzdělávání, škola jako instituce, školský systém, pedagogický systém 3. Prostředky, metody srovnávací pedagogiky 4. Současné tendence ve vzdělávací praxi v mezinárodním kontextu 5. Evropská politika ve vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Samostatná práce studentů, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokládají se základní znalosti ze společenskovědních disciplín na úrovni středoškolského učiva. Základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky
Výsledky učení
studenti získají orientaci v různých přístupech ke vzdělávání, porozumí důvodům vzniku alternativních pedagogických systémů. Budou též schopni aplikovat komparativní přístup v oblasti školské politiky a vzdělávycí praxe. Porozumí důvodům rozdílnosti školských systémů v různých zemích
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • ASTIZ, F. M., AKIBA, M. The global and the local: diverse perspectives in comparative education. Rotterdam: Sense Publishers, 2016. ISBN 978-94-6300-652-1.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • GREGER, D., DVOŘÁK, D., JANÍK, T., PRŮCHA, J., RABUŠICOVÁ, M. et al. Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-860-8.
  • Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika : mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. 2015. ISBN 978-80-262-0870-9.
  • Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika : Vývoj a proměny v globálním kontextu. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-269-5.
  • Zormanová, Lucie. Srovnání vzdělávacích systémů vybraných evropských zemí. Vydání I. 2018. ISBN 978-80-7452-135-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr