|
Vyučující
|
-
Záhořík Jan, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Konkrétní náplň přednášek a seminárních aktivit je specifikována na základě konzultací garanta kurzu se školiteli studentů navštěvujících kurz v daném semestru. Obsah kurzu pro jednotlivé semestry je upravován zejména s ohledem na zaměření disertační práce jednotlivých studentů. Aktuální obsah kurzu je specifikován na začátku každého semestru na stránce předmětu v Courseware.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování kvalifikační práce [52-468]
- 46 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| samostatně posoudit nové metodologické přístupy v mezinárodních vztazích |
| argumentovat ve prospěch adekvátnosti použití metod mezinárodních vztahů pro řešení konkrétního problému |
| samostatně vymezit strukturální pojmy soudobých mezinárodních vztahů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout výzkumný plán |
| využít adekvátní metodu sběru a analýzy dat v rámci dílčího výzkumu či výzkumu souvisejícího s tématem disertační práce |
| samostatně na pokročilé úrovni prezentovat a obhájit výsledky dílčího výzkumu nebo výzkumu souvisejícího s tématem disertační práce i v cizím jazyce |
| vysvětlit formální i etické zásady vědecké práce včetně zásad publikační činnosti platných v oboru mezinárodní vztahy |
| diskutovat o klíčových gnoseologických a metodologických problémech soudobých mezinárodních vztahů |
| kriticky pojednat metodologickou stránku klasických a paradigmatických děl v oboru mezinárodní vztahů |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit jednotlivé teoretické přístupy rozvojových studií |
| samostatně argumentovat ohledně možností využití různých teoretických přístupů v rámci empirického výzkumu v rozvojových studiích |
| kriticky diskutovat etapy vývoje oboru s ohledem na klíčové vědecké poznatky, které přinesly |
| Odborné dovednosti |
|---|
| na pokročilé úrovni samostatně interpretovat procesy odehrávající se v rámci rozvojové spolupráce prostřednictvím různých teoretických perspektiv |
| samostatně naplánovat a realizovat výzkum v oblasti rozvojových studií za využití relevantních teoretických perspektiv |
| v příslušné formě sepsat výzkumnou zprávu o vlastním empirickém výzkumu z oblasti rozvojových studií |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Collier, Paul. The bottom billion : why the poorest countries are failing and what can be done about it. Oxford : Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-537463-6.
-
Easterly, William Russell. Břímě bílého muže : proč pomoc Západu třetímu světu selhává?. Vyd. 1. Praha : Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1776-5.
-
Haan, Arjan de. How the aid industry works : an introduction to international development. Sterling : Kumarian Press, 2009. ISBN 978-1-56549-287-5.
-
Sen, Amartya Kumar. Development as freedom / Amartya Sen. New York : Anchor Books, 2000. ISBN 0-385-72027-0.
-
So, Alvin Y. Social change and development : modernization, dependency and world-system theories. Newbury Park : SAGE Publications, 1990. ISBN 978-0-8039-3547-1.
-
Sumner, Andrew; Tribe, Michael A. International development studies : theories and methods in research and practice. 1st pub. London : SAGE, 2008. ISBN 978-1-4129-2944-8.
-
Todaro, Michael P. Economic development. 10th ed. Harlow : Addison-Wesley, 2009. ISBN 978-1-4058-7424-3.
|