|
Vyučující
|
-
Franta Anastasiia Iljinična, specialista in philologie PhD.
-
Němcová Bohuslava, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
specifika ruské společnosti (politické podmínky, vznik a vývoj státních útvarů, současné tendence společenského života). Ruská federace a její specifika Ukrajina, ukrajinština a ruština Bělorusko, běloruština a ruština regionální specifika rusky mluvících zemí Jazyková a obsahová analýza textů na výše uvedená témata.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 13 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| obecně charakterizovat rusky mluvící země se zaměřením na Rusko z hlediska kulturního a jazykového |
| vysvětlit základní pojmy z oblasti kultury a historického vývoje Ruska a dalších rusky mluvících zemí |
| popsat a charakterizovat hlavní milníky česko-ruských vztahů |
| vyjmenovat hlavní osobnosti kultury rusky mluvících zemí a stručně charakterizovat jejich přínos |
| vyjmenovat hlavní představitele jednotlivých etap ruské historie a stručně charakterizovat jejich přínos |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vést diskusi a argumentovat nad texty o ruských reáliích |
| porozumět odbornému psanému projevu na téma z oblasti reálií rusky mluvících zemí |
| shrnout mluvený a psaný text, vybrat a formulovat jeho hlavní myšlenky, korektně vybrat jeho klíčová slova |
| porovnávat fakta o společnosti rusky mluvících zemí |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat specifika regionů ruské (příp. východoslovanské) jazykové oblasti |
| objasnit hlavní oblasti česko-ruských vztahů a kontaktů |
| vysvětlit v širších souvislostech obrysy proměn kultury a historie rusky mluvících zemí |
| charakterizovat jazyková specifika východoslovanského areálu se zaměřením na Rusko |
| postihnout historické proměny česko-ruských vztahů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat v ruském jazyce o probíraných tématech na úrovni A2 dle SERR |
| vysvětlit základní pojmy z oblasti kultury a historického vývoje Ruska a dalších rusky mluvících zemí |
| popsat a charakterizovat hlavní milníky česko-ruských vztahů |
| vyjmenovat hlavní osobnosti kultury rusky mluvících zemí a stručně charakterizovat jejich přínos |
| vyjmenovat hlavní představitele jednotlivých etap ruské historie a stručně charakterizovat jejich přínos |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Diskuse, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Diskuse, |
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
GOLČÁKOVÁ, Bohuslava. Čítanka politologických textů v ruštině.
-
Golčáková, Bohuslava. Ruské texty pro obchodní akademii a práce s nimi. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2002.
-
Golčáková, Bohuslava. Ruština pro mezinárodní vztahy. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-132-8.
-
RYKOVSKÁ, Milena, SVOBODOVÁ, Jiřina. Ruský jazyk pro začátečníky 1. Plzeň : ZČU, 2006. ISBN 80-7082-862-5.
-
Vlček, Radomír. Ruský panslavismus - realita a fikce. 1. vyd. Praha : Historický ústav AV ČR, 2002. ISBN 80-7286-040-2.
|