|
Vyučující
|
-
Němcová Bohuslava, Mgr. Ph.D.
-
Kučera Petr, doc. PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Ruské drama 18. a 19. století Ruská hudba 18. a 19. století Ruská avantgarda a filmové a divadelní umění Sovětská kinematografie - Eisenstein, Kulešov, Vertov Socialistický realismus a film ve východní Evropě Socialistický realismus a divadlo ve východní Evropě Současná ruská kinematografie Současné ruské divadlo Současné trendy v ruské hudbě
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 26 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 13 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 13 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vymezit v základních rysech region východní Evropy |
| charakterizovat stručně rozdíly mezi uměleckou, odbornou a žurnalistickou formou sdělení |
| popsat v základních rysech vztah mezi uměním a politikou |
| na základní úrovni charakterizovat základní kinematografické žánry |
| na základní úrovni charakterizovat základní hudební žánry |
| na základní úrovni charakterizovat divadelní žánry |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
| na základní úrovni analyzovat předložené zvukové sdělení |
| na základní úrovni analyzovat předložené obrazové sdělení |
| samostatně interpretovat poznatky z různých zdrojů |
| používat adekvátní termíny k analýze uměleckého díla |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat vývoj kinematografie v zemích regionu |
| popsat vývoj divadelní tvorby v zemích regionu |
| popsat vývoj hudební umělecké scény v zemích regionu |
| charakterizovat nejvýznamnější tvůrce a díla vybrané kinematografie |
| charakterizovat nejvýznamnější tvůrce a díla vybrané divadelní tvorby |
| vysvětlit základní principy propagandy |
| popsat zásady a nástroje analýzy kinematografické, divadelní a hudební umělecké produkce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| samostatně analyzovat vazby mezi divadlem, kinematografií, hudbou a politickými a společenskými proměnami ve vybraných zemích |
| samostatně analyzovat vybraná hudební díla a zasazuje je do širšího uměleckého i společenského kontextu |
| samostatně analyzovat vybraná kinematografická díla a zasazuje je do širšího uměleckého i společenského kontextu |
| amostatně analyzovat vybraná divadelní díla a zasazuje je do širšího uměleckého i společenského kontextu |
| samostatně zhodnotit možnosti využívání divadla, kinematografie a hudby k politickým účelům |
| na základě analýzy konkrétních děl interpretovat vývoj v tvorbě zvoleného autora |
| samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický nástroj k analýze uměleckého díla |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Demonstrace dovedností, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Sebehodnocení, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Praktická zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Skupinová prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bordwell, David; Thompson, Kristin. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. V Praze : Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
-
Kasack, Wolfgang; Klepikovová, Xenie. Slovník ruské literatury 20. století. Praha : Votobia, 2000. ISBN 80-7220-084-4.
-
Monaco, James. Jak číst film : svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha : Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
-
Ryčlová, Ivana. Ruské dilema = Russkaja dilemma : společenské zlo v kontextu osudů tvůrčích osobností Ruska. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006. ISBN 80-7325-063-2.
-
Taylor, Richard. Film propaganda : Soviet Russia and Nazi Germany. 2nd ed. London : I. B. Tauris, 2009. ISBN 978-1-86064-167-1.
-
Taylor, Richard. The politics of the Soviet cinema 1917-1929. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1979. ISBN 978-0-521-08855-8.
|