|
Vyučující
|
-
Kučera Petr, doc. PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Definice stylu. Tematické určení stylistiky. 2. Tři aspekty definice stylistiky. 3. Stylové faktory: Možnosti systému jazyka 4. Stylové faktory: Cíl textu, charakter kanálu 5. Stylové faktory: Příjemce a publikum, Vysílač a autor, situace. 6. Stylové faktory: Intence a pravidla 7. Všeobecné stylové prvky. 8. Charakteristické stylistické rysy a typy stylů. 9. Problém členění stylů, funkční styly. 10. Vědecký styl, publicistický styl, umělecký styl 11. Styl běžného styku, styl prostě sdělovací 12. Charakter a význam výzkumu stylistiky (slohu) 13. Zachycení charakteristický stylistických rysů a popsání stylů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| jmenovat funkční styly |
| teoreticky rozlišit základní rysy funkčních stylů |
| popsat morfologický systém studovaných jazyků |
| popsat větnou strukturu ve studovaných jazycích a porovnat ji s větou českou |
| charakterizovat způsoby obohacování slovní zásoby |
| teoreticky rozlišit základní znaky mluveného a psaného projevu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| přiřadit psaný text s typickými znaky určitého funkčního stylu správně k danému funkčnímu stylu |
| porozumět psanému či pronesenému výkladu z oblasti stylistiky |
| korektně postihnout sdělení psaných i mluvených (autentických i didaktizovaných) textů a důležité informace, které podávají |
| porozumět delšímu souvislému psanému i mluvenému autentickému textu a vytvořit k němu glosář s klíčovými pojmy ve studovaných jazycích |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| teoreticky rozlišit jednotlivé funkční styly |
| podrobně charakterizovat jednotlivé funkční styly |
| bezpečně identifikovat prvky jednotlivých stylů v autentických textech |
| popsat termíny z oblasti stylistiky |
| porovnat stylistickou terminologii v českém jazyce a ve studovaných jazycích |
| Odborné dovednosti |
|---|
| stylisticky interpretovat autentické texty |
| aplikovat teoretické znalosti z oblasti stylistiky při analýze textů různých funkčních stylů |
| aplikovat teoretické znalosti z oblasti stylistiky při vlastní produkci textů různých funkčních stylů |
| korigovat svůj psaný i mluvený projev v němčině na základě aplikace svých znalostí z oblasti stylistiky |
| stylisticky analyzovat psané i mluvené projevy |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Diskuse, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s diskusí, |
| Diskuse, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s diskusí, |
| Diskuse, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Čechová, Marie. Současná stylistika. Praha: Lidové noviny, 2008. ISBN 978-807-1069-614.
-
Dudenredaktion. Duden 2: Das Stilwörterbuch. Mannheim: Dudenverlag, 2010.
-
Hoffmannová, Jana. Stylistika a-- : současná situace stylistiky. Praha : Trizonia, 1997. ISBN 80-85573-67-9.
-
Homoláč, J.; Mareš, P.; Hoffmanová, J. (eds.). Míšení stylů a žánrů v internetové komunikaci. Praha, 2022. ISBN 978-80-200-3319-2.
-
Minářová, E. Stylistika češtiny. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-4973-4.
-
Simpson, Paul. Stylistics : a resource book for students. 1st ed. London ; Routledge, 2004. ISBN 0-415-28105-9.
-
Sovinski, B. Stilistik. Stiltheorien und Stilanalysen. Weimar Stuttgart, 1999.
-
Svincova, I. Ju. Kul´tura russkoj reči i praktičeskaja stilistika russkogo jazyka. Hradec Králové, 2004. ISBN 80-7041-378-6.
-
Verdonk, Peter. Stylistics. 1st ed. Oxford : Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-437240-5.
|