Předmět: Teorie a dějiny současného umění a kurátorství

« Zpět
Název předmětu Teorie a dějiny současného umění a kurátorství
Kód předmětu KGI/PHTDK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sýkorová Lenka, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled témat: 1-2. Postmoderní filozofie a její vliv na výtvarné umění. Postkonceptuální tendence v umění. Definice současného umění, 3-4. Aktuální umělecká teorie a praxe, institucionální kritika, spolupráce, participace, performance art, artist run-spaces, fenomén uměleckých kolektivů, archivní obrat, klimatická tíseň a postkolonialismus, 5-6. Prezentace uměleckého díla v rámci současné kurátorské teorie a praxe, 7-8. Kreativně-kulturní odvětví a jejich využití v rámci doktorského projektu, 9-12. Interpretace vlastní tvorby (příprava uměleckých a teoretických výstupů, pravidla tvůrčího psaní, myšlenkové mapy, výhody mezioborové spolupráce, jak se připravit na konferenční příspěvek etc.).

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 6 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: orientovat se v základních vývojových směrech moderního a současného umění, rozpoznat hlavní teoretické a estetické kontexty postmoderní filozofie a konceptuálního umění, chápat základní principy výstavní praxe a jejího historického vývoje.
Odborné dovednosti
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: reflektovat vlastní uměleckou tvorbu v širším společensko-kulturním kontextu, pracovat s odbornými texty zaměřenými na teorii umění a kurátorství, formulovat otázky týkající se role umění ve veřejném prostoru a v rámci kulturních institucí.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: hlavních směrů a tendencí současného umění a jejich teoretického ukotvení (např. postkonceptuální tendence, institucionální kritika, participativní a kolektivní praxe), aktuálních kurátorských přístupů a způsobů prezentace uměleckého díla v různých kontextech, fungování kulturně-kreativních odvětví a jejich vztahu k výtvarnému umění, designu a výzkumným projektům v oblasti umění.
Odborné dovednosti
Po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: analyzovat a interpretovat současné umělecké a kurátorské přístupy v kontextu vlastní tvůrčí praxe, koncipovat prezentaci vlastního uměleckého výstupu s ohledem na kurátorský rámec a zvolený prostor, uplatnit metodologické a teoretické poznatky při přípravě odborných nebo tvůrčích výstupů (např. pro výstavy, konference nebo grantové soutěže).
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Kolokvium,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Kolokvium,
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Kolokvium,
Doporučená literatura
  • ERTRAND, Stéphanie. Contemporary Curating, Artistic Reference and Public Reception: Reconsidering Inclusion, Transparency and Mediation in Exhibition Making Practice. 2021.
  • GREEN, Alison. When artists curate: contemporary art and exhibition as medium. 2018.
  • MORGANOVÁ, Pavlína; NEKVINDOVÁ, Terezie a SVATOŠOVÁ, Dagmar. Výstava jako médium: české umění 1957?1999. 2020.
  • PACHMANOVÁ, Martina. Ex-pozice. O vystavování sbírek umění, designu a architektury. 2018.
  • REIPLE Alison, DEFILLIPPI, Robert, SCHREIBER, David. Transformational Innovation in the Creative and Cultural Industries. .
  • SÝKOROVÁ, L. Konečně spolu: česká nezávislá galerijní scéna 1990-2011. .
  • SÝKOROVÁ, Lenka (ed.). Drawing as a non verbal communication tool: Virtual Bienale Prague. .
  • SÝKOROVÁ, Lenka. Nezávislé kurátorství ve volném čase. .
  • ŽEROVC, Beti. When attitudes become the norm: the contemporary curator and institutional art. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr