|
Vyučující
|
-
Mandys Tomáš, Ing. Ph.D.
-
Krystek Jan, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden: Přetvárná deformační práce pružných těles, I. a II. Castiglianova věta. 2. týden: Eulerova teorie vzpěru: Základní případy vzpěru, analýza Eulerovy teorie, vzpěr v nepružné oblasti, vzpěrná únosnost. 3. týden: Kombinace ohyb vzpěr. 4. týden: Membránová analogie krutu, volné kroucení tenkostěnných otevřených průřezů. 5. týden: Volné kroucení uzavřených tenkostěnných prutů, Stokesnova věta. 6. - 7. týden: Stísněné kroucení tenkostěnných otevřených průřezů. 8. - 9. týden: Experimentální mechanika. 10. - 12. týden: Přibližná energetická metoda: aplikace na vzpěr, desky, příčnou stabilitu nosníků a stěn. 13. týden: Únava materiálů a konstrukcí.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 38 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 28 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát a orientovat se v diferenciálních rovnicích |
| znát a orientovat se v diferenciálnín a integrálním počtu |
| znát a orientovat se v maticovém počtu |
| znát a orientovat se v potenciální energii tělesa |
| znát a orientovat se ve vnitřních silách |
| Odborné dovednosti |
|---|
| popsat a řešit základní typy diferenciálních rovnic druhého řádu |
| popsat a řešit úlohy s funkcemi více proměnných |
| popsat a řešit základní úlohy a problémy lineární teorie pružnosti |
| znát a řešit průřezové charakteristiky |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| získat znalosti o Castiglianových větách |
| získat znalosti o volném kroucení tenkostěnných uzavřených a otevřených průřezů |
| získat znalosti o vzpěrné pevnosti |
| získat znalosti o kombinovaném namáhání ohyb vzpěr |
| získat znalosti o přímé energetické Ritzově metodě pro řešení úloh lineární teorie pružnosti |
| získat znalosti o ohybovém kroucení tenkostěnných otevřených prutů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| řešit úlohy s použitím Castiglianovy věty o deformaci |
| řešit úlohy volného kroucení tenkostěnných uzavřených a otevřených průřezů |
| řešit úlohy vzpěrné pevnosti |
| řešit úlohy kombinovaného namáhání ohyb-vzpěr |
| řešit úlohy lineární teorie pružnosti pomocí přímé energetické Ritzovy |
| řešit úlohy ohybového kroucení tenkostěnných otevřených prutů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Individuální konzultace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Plánička F., Krystek J., Kottner R. Pružnost a pevnost ve stavebním inženýrství - Sbírka příkladů.. ZČU v Plzni, 2018. ISBN 978-80-261-0755-2.
-
Plánička, František. Základy matematické teorie pružnosti a moderní výpočtové metody. Plzeň : VŠSE, 1991. ISBN 80-7082-032-2.
-
Šejnoha, J. - Bittnarová, J. Pružnost a pevnost 20. ČVUT Praha, 1998.
|