|
Vyučující
|
-
Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
-
Bečvářová Ivana, PaedDr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Příprava, realizace a evaluace edukačního procesu v MŠ, realizace integrovaných celků dle příslušného ŠVP a TVP. 2. Zpracování zkušeností do portfolia, které bude předloženo u SZZ. 3. Reflexe dosažené úrovně profesních kompetencí sledování rozvíjející se úrovně dosahovaných kompetencí (dotazník), stanovování si profesních rozvojových cílů s využitím evaluačního nástroje profesní reflexe a sebereflexe (kartičky pro sebehodnocení), identifikace kritických míst v pedagogické činnosti a jejich zdůvodnění, jejich alterace a zdůvodněné návrhy změn (využití metodiky 3A).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Klinická praxe pod dohledem
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 4 hodiny za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 120 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
| charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
| popsat principy RVP PV |
| vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci |
| charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání |
| charakterizovat proces tvorby a obsah TVP |
| vysvětlit principy plánování integrovaného bloku |
| charakterizovat principy efektivní komunikace |
| popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku |
| realizovat základní administrativu, která je součástí práce učitelky na MŠ (zápis do třídní knihy, docházka) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání |
| analyzovat podmínky předškolního vzdělávání |
| formulovat vzdělávací cíle |
| v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty |
| pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí |
| naplánovat vzdělávací nabídku ve formě integrovaného bloku |
| aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte |
| používat principy a techniky efektivní komunikace v komunikaci s dětmi |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat ŠVP dané školy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| naplánovat vzdělávací nabídku formou integrovaného bloku dle ŠVP dané školy |
| realizovat vzdělávací nabídku s ohledem na naplnění principu integrace obsahu |
| uplatňovat multidisiplinární naukové znalosti i praktické dovednosti |
| ovládat základní didaktické postupy a nedirektivní prostředky pro získání pozornosti |
| užívat prostředky k utváření dobrého sociálního klimatu ve třídě |
| užívat škálu hodnotících prostředků pro předškolní věk |
| zvládat s dopomocí základní administrativu, která je součástí práce učitelky MŠ |
| stanovovat si osobní profesní cíle |
| odhalovat své silné a slabé stránky |
| plánovat konkrétní aktivity pro zlepšení vlastních kompetencí a hodnotit míru dosažení stanoveného cíle |
| odhalovat kritická místa v pedagogickém procesu a navrhovat možnosti jejich řešení |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Prezentace práce studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| analýza videoukázek - využití metodiky 3A |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Individuální konzultace, |
| analýza videoukázek - využití metodiky 3A, analýza vlastní videonahrávky pedagogické činnosti - využití metodiky 3A. |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Portfolio, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Portfolio, |
| Sebehodnocení, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| hospitace a následná odborná diskuse s didaktiky v průběhu praxe |
|
Doporučená literatura
|
-
Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
-
Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
-
Step by Step. Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA. .
-
Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
-
SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠKARKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno. 2015.
-
Syslová, Zora; Burkovičová, Radmila; Kropáčková, Jana,; Šilhánová, Kateřina,; Štěpánková, Lucie. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-7598-276-6.
-
Syslová, Zora; Štěpánková, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.
-
Syslová, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.
-
Škardová, Miroslava. Plánujeme spolu. Průvodce plánováním s respektem k potřebám každého dítěte v MŠ. .
-
Šmelová, Eva; Prášilová, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
|