|
Vyučující
|
-
Soukupová Blanka, doc. PhDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Počátky česko-německého národnostního konfliktu. Národní identity v čase revoluce a po její porážce. 2. Období druhého národněpolitického jara. Atributy, symboly, identity. 3. Česká identita v chápání Františka Palackého. 4. Národní a sociální identita hnutí dělnictva. 5. Praha jako metropole českých zemí a český národní symbol. Národní hnutí v ostatních českých městech (Plzeň, České Budějovice). 6. První velký nacionální konflikt v českých zemích a jeho důsledky. 7. Pohraničí českých zemí s většinovým německým obyvatelstvem jako prostor pro národnostní konflikt. 8. Specifika moravské národní identity. 9. Národnostní modus vivendi v 90. letech 19. století. "Zlatý věk" českého antisemitismu. 10. Přechod společnosti od tradičně elitní k plebejské. 11. Vznik kritického češství a česká společnost. 12. České dělnické hnutí. Etnicita a supraetnicita. 13. Mentalita české a českoněmecké společnosti v období první světové války.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Porozumět textům v němčině nebo angličtině Charakterizovat klíčové antropologické teorie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatně realizovat výzkum na zvolené téma Aplikovat teorie a metody na vlastním výzkumu Napsat kultivovaný odborný text |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Charakterizovat a popsat klíčové teorie, metodologii na pomezí antropologie a historie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kriticky vyhodnotit získaná data a kvalifikovaně je zpracovat Zpracovat kvalifikovaný odborný text Vést a realizovat antropologický výzkum |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Cohen, Gary B. Němci v Praze 1861-1914. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0019-6.
-
Jan KŘEN. Konfliktní společenství. Češi a Němci 1780-1918. Praha, 2013. ISBN 978-80-246-2177-7.
-
Kořalka, J. Češi v habsburské říši 1815-1914. Praha, 1996.
-
Müller, H., Krieger, K.,H., Vollrath, H.. Dějiny Německa. Praha, 1995.
-
Seibt, F. Německo a Češi. Dějiny jednoho sousedství uprostřed Evropy. Praha, 1996.
-
SOUKUPOVÁ, Blanka. Česká společnost před sto lety. Identita, stereotyp, mýtus. Praha, 2000.
-
Urban, O. Česká společnost 1848-1918.
|