|
Vyučující
|
-
Pasáčková Eva, PhDr. CSc.
-
Spěváčková Martina, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Uvedení do práce v semináři, zadání seminárních úkolů, staročeské rukopisy - zásady vydávání staročeských textů, edice. 2. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 3. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 4. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 5. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 6. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 7. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 8. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině). 9.. Četba a rozbor staročeské Bible. 10. Četba a rozbor staročeské Bible. 11. Četba a rozbor staročeské Bible. 12. 13. Závěr semináře - zhodnocení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit vývojové tendence v klasické a v pozdní praslovanštině |
| charakterizovat morfologický systém staroslověnštiny |
| vysvětlit vývoj českého hláskosloví od pračeštiny do současnosti |
| vysvětlit vývoj českého morfologického systému jmen a sloves |
| explain developmental tendencies in classical and late Proto-Slavic |
| to characterize the morphological system of Old Slavic |
| explain the development of Czech phonetics from Proto-Czech to the present day |
| explain the development of the Czech morphological system of names and verbs |
| Odborné dovednosti |
|---|
| s pomocí učitele inerpretovat vybrané jazykové prostředky ve staročeském textu |
| hodnotit vývojové tendence jazykového systému češtiny |
| with the help of the teacher, interpret selected linguistic means in the Old Czech text |
| evaluate the development tendencies of the language system of the Czech language |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| recognizes the problem, clarifies its essence, divides it into parts |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| hodnotit jazykové prostředky všech rovin užité v analyzovaném staročeském textu |
| vysvětlit jazykové jevy současného jazykového systému jako výsledek historického vývoje |
| evaluate the linguistic means of all levels used in the analyzed Old Czech text |
| explain the linguistic phenomena of the current language system as a result of historical development |
| Odborné dovednosti |
|---|
| číst s porozuměním náročnější transliterovaný staročeský text |
| samostatně analyzovat staročeské jazykové prostředky všech rovin jazyka se zřetelem k vývoji a vzhledem k současnému jazykovému systému |
| samostatně pracovat s informačními zdroji a s odbornou literaturou |
| read with understanding a more demanding transliterated Old Czech text |
| independently analyze Old Czech linguistic means of all levels of the language with regard to development and with regard to the current language system |
| work independently with information sources and professional literature |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| they clearly and convincingly communicate information about the nature of professional problems and their own opinion on their solution to both experts and laymen |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Řešení problémů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Formativní hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
http://vokabular.ujc.cas.cz/.
-
Staročeský slovník. dodatky, Úvodní stati, soupis pramenů a zkratek. 1. vyd. Praha : Academia, 1968.
-
Bělič, Jaromír; Kamiš, Adolf; Kučera, Karel. Malý staročeský slovník. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Čornejová, Michaela; Rychnovská, Lucie; Zemanová, Jana (eds.). Dějiny českého pravopisu (do r. 1902). Brno : Host, 2010.
-
Daňhelka, Jiří. Textologie a starší česká literatura. Vydání první. 2013. ISBN 978-80-85778-93-9.
-
Kyas, Vladimír. Česká bible v dějinách národního písemnictví. Praha : Vyšehrad, 1997. ISBN 80-7021-105-9.
-
Lamprecht, Arnošt; Bauer, Jaroslav; Šlosar, Dušan. Historická mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Lehár, Jan. Nejstarší česká epika : Dalimilova kronika, Alexandreida, první veršované legendy. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1983.
-
Němec, Igor. Slova a dějiny. Praha : Academia, 1980.
|