|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAJ / KPR1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAJ
/
KPR1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kulturní přehled anglofonních zemí 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KAJ/KP1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Obeznámit studenty s vybranými oblastmi kulturněhistorického vývoje angloamerických zemí od prvopočátků anglosaské kultury do konce 19. století. Pozornost je věnována nejen kultuře v užším směru (výtvarné umění, architektura, písemnictví) nýbrž i kultuře ve smyslu širším (životní styl, každodennost, myšlenkový svět Britů a Američanů skupin napříč staletími). Předmět je vyučován v angličtině.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování úkolů založených na četbě zadaných textů, splnění závěrečného testu.
|
Obsah
|
1. Kultura anglosaské Anglie; transformace anglické společnosti vlivem normanského záboru
2. Anglická renesance; alžbětinské období
3. Anglická společnost 17. století; kulturní rozkvět za restaurace Stuartovců
4. 18. století ? osvícenství; anglická forma baroka; rozmach měšťanské kultury
5. Průmyslová revoluce a romantismus
6. Viktoriánská Británie: struktura společnosti a život jednotlivých vrstev
7. Viktoriánská Británie: výtvarné umění a architektura
8. Britské impérium; hnutí za zrušení otroctví
9. Počátky USA - Puritáni a jejich myšlenkový svět
10. Počátky USA - kulturní pozadí americké revoluce
11. Otroctví; občanská válka v USA a její reflexe v americké kultuře
12. Závěr
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Morgan, Kenneth O. Dějiny Británie. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-347-9.
-
Doporučená:
JOHNSON, Paul. A History of the American People. New York, 1999.
-
Doporučená:
Ackroyd P. Albion. The Origins of the English Imagination. London, 2002.
-
Doporučená:
TINDALL, G.B., SHI, D.E. America, A Narrative History. New York, 2003.
-
Doporučená:
FERGUSON, N. How Britain Made the Modern World. London, 2004.
-
Doporučená:
Briggs, Asa. The Age of Improvement.. London: Routledge, 1999.
-
Doporučená:
WILSON, A.N. The Victorians. New York, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
24
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou žádné předpoklady |
orientovat se v aktuálním kulturním dění anglofonních zemí |
orientovat se v klíčových literárních směrech a proudech a disponuje základní znalostí kulturních slohů a směrů |
orientovat se v základní anglicky psané odborné literatuře |
užívat anglický jazyk na úrovni B2 |
vymezit základní údaje vztahující se ke kulturnímu vývoji anglofonních zemí |
vysvětlit klíčová fakta z oblasti historie anglofonních zemí |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
adekvátně reagovat na poslechové texty věnované kulturním událostem anglofonních zemí |
na základní úrovni vysvětlit své názorové stanovisko týkající se aktuálního kulturního dění v anglofonních zemích |
plynule a bez obtíží se účastnit rozhovoru a párové/skupinové diskuse na odborné téma |
porozumět hlavním myšlenkám anglických odborných textů |
prostřednictvím jasného, strukturovaného projevu rekapitulovat a interpretovat základní teze textu |
vytvářet srozumitelné písemné texty |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat Britské impérium v širším kulturním kontextu |
charakterizovat významné kulturně-historické epochy anglofonních zemí do 18. století se zřetelem na Velkou Británii (např. transformace anglické společnosti vlivem normanského záboru; anglická renesance; alžbětinské období; anglická společnost 17. století; kulturní rozkvět za restaurace Stuartovců; osvícenství; rozmach měšťanské kultury apod.) |
charakterizovat významné osobnosti britské a americké výtvarné a hudební kultury |
popsat významné kulturně-historické epochy anglofonních zemí v 19. století se zřetelem na Velkou Británii (např. romantismus x průmyslová revoluce, viktoriánská Británie) |
studenti jsou schopni - analyzovat klíčové aspekty současné angloamerické kultury - pracovat s pestrou škálou pramenů k soudobým kulturním dějinám i britským/americkým tiskem - diskutovat v odborném jazyce na kulturně historická témata |
uvést do souvislosti historický vývoj reformace v době následovníků Jindřicha VIII. a puritány v Británii i Nové Anglii |
vysvětlit kulturní počátky americké revoluce a další relevantní pojmy a souvislosti |
vysvětlit vznik USA v širších kulturně-společenských souvislostech |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
adekvátně reprodukovat poslechový text |
aktivně a adekvátně používat odbornou slovní zásobu a složité gramatické jevy v kontextu odborného jazyka z dané oblasti |
na základě získaných znalostí shromáždit potřebná data z původních anglických zdrojů, adekvátně je analyzovat a písemnou či ústní formou je následně interpretovat |
podrobně vysvětlit své stanovisko k dané problematice a obhájit jej |
vytvořit prezentaci na téma vztahující se ke kulturnímu dění/událostem v anglofonních zemích |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|