|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / SI1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
SI1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současný islám 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je umožnit studentům vytvoření hlubší orientace ve vývoji islámského myšlení i praxe od druhé poloviny 19. století do současnosti. Studenti se seznámí s hlavními duchovními, ale také souvisejícími politickými proudy či trendy, získají bližší představu o stěžejních postavách tohoto období, o jejich východiscích i projektech. Jsou jim přiblížena specifika různých nejen blízkovýchodních náboženských scén, nabídnuto několik variant typologií moderních islámských myslitelů či aktivistů, vysvětlena je také související terminologie.
Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Kromě obecné aktivity na přednáškách a zejména seminářích se od studentů očekává během semestru příprava kratších příspěvků k jejich prezentaci na seminářích a také závěrečná seminární práce na vybrané související téma. Předmět je uzavřen ústní zkouškou.
|
Obsah
|
1. Úvod
2. Islám a společenské reformy 1
3. Islám a společenské reformy 2
4. Džamáluddín al-Afghání a jeho dědici
5. Muslimské bratrstvo
6. Sajjid Qutb a jeho dědici
7. Islamistická hnutí 1
8. Islamistická hnutí 2
9. Islamistická hnutí 3
10. Liberální islám
11. Stěžejní postavy současného islámského myšlení
12. Evropská islámská scéna
13. Závěrečná diskuse
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Courseware se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Schulze, Reinhard. Dějiny islámského světa ve 20. století. Brno : Atlantis, 2007. ISBN 978-80-7108-284-2.
-
Základní:
Mendel, M. Džihád, islámské koncepce šíření víry. Atlantis, Brno, 1997.
-
Základní:
Mendel, Miloš. Islámská výzva : z dějin a současnosti politického islámu. Brno : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-088-8.
-
Základní:
Kropáček, Luboš. Islámský fundamentalismus. Praha : Vyšehrad, 1996. ISBN 80-7021-168-7.
-
Doporučená:
ABU-RABI, I.M. Contemporary Arab Thought: Studies in post-1967 Arab Intellectual History. Pluto Press, London,, 2004.
-
Doporučená:
Said, A., Abu-Nimer, M., Sharify-Funk, M. (eds.). Contemporary Islam: Dynamic, not Static. London: Routledge, 2006.
-
Doporučená:
Jackson, R. Fifty Key Figures in Islam. Oxon: Routledge, 2006.
-
Doporučená:
Masud, M., Salvatore, A., Van Bruinessen, M. (eds.). Islam and Modernity: Key Issues and Debates. Edinburgh: EUP, 2009.
-
Doporučená:
Cooper, J., Nettler, R., Mahmoud, M. (eds.). Islam and Modernity: Muslim Intellectuals Respond. London: I.B.Tauris, 2009.
-
Doporučená:
Esposito, J., Donohue, J. (eds.). Islam in Transition: Muslim Perspectives. Oxford: OUP, 2007.
-
Doporučená:
Khan, M.A.M. (ed.). Islamic Democratic Discourse: Theory, Debates, and Philosophical Perspectives. Oxford: Lexington Books, 2006.
-
Doporučená:
Taji-Farouki, S., Nafi, B. (eds.). Islamic Thought in the Twentieth Century. London: I.B. Tauris, 2005.
-
Doporučená:
Kurzman, Ch. (ed.). Liberal Islam: A Sourcebook. Oxford: OUP, 1998.
-
Doporučená:
Esposito, J., Voll, J. Makers of Contemporary Islam. Oxford: OUP, 2001.
-
Doporučená:
Taji-Farouki, S. (ed.). Modern Muslim Intellectuals and the Quran. Oxford University Press, 2006.
-
Doporučená:
Kurzman, Ch. (ed.). Modernist Islam: A Sourcebook. Oxford: OUP, 2002.
-
Doporučená:
Safi, O. (ed.). Progressive Muslims: On Justice, Gender, and Pluralism. Oxford: Oneworld, 2003.
-
Doporučená:
Hunter, S. (ed.). Reformist Voices of Islam: Mediating Islam and Modernity. M.E.Sharpe, 2008.
-
Doporučená:
Mendel, M. S puškou a koránem. Orientální ústav AV ČR, Praha, 2008.
-
Doporučená:
Hefner, R., Zaman, M. (eds.). Schooling Islam: The Culture and Politics of Modern Muslim Education. Princeton University Press, 2006.
-
Doporučená:
Mernissi, F. slam and Democracy: Fear of the Modern World with New Introduction. Basic Books, 2002.
-
Doporučená:
Black, A. The History of Islamic Political Thought: From the Prophet to the Present. Edinburgh: EUP, 2001.
-
Doporučená:
Kamrava, M. (ed.). The New Voices of Islam: Reforming Politics and Modernity ? A Reader. London: I.B.Tauris, 2006.
-
Doporučená:
Belkeziz, A. The State in Contemporary Islamic Thought: A Historical Survey of the Major Political Thinkers of the Modern Era. London: I.B.Tauris, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
41
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
"- pracovat samostatně s relevantními odbornými zdroji
- využívat efektivně moderní informační technologie"
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti disponují hlubší orientací ve vývoji islámského myšlení ve dvacátém a jednadvacátém století. Znají nejdůležitější postavy islámského myšlení, významná hnutí a organizace s jejich programy. V tomto rámci dokáží identifikovat hlavní témata i různé související přístupy a argumentace. Dokáží charakterizovat náboženské scény v jednotlivých, zejména blízkovýchodních zemích, jsou si zároveň vědomi významu různých islámských myslitelů mimo tento region |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
"- interpretovat na základě pramenných textů rozdíly v přístupech, programech či poselstvích různých duchovních, myslitelů, hnutí či organizací
- využívat pro svou interpretaci a argumentaci kriticky uchopené prameny i související odbornou literaturu
- vyhodnotit užitečnost či relevanci různých teoretických přístupů ke zkoumání současné islámské náboženské scény na Blízkém východě"
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|