|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / AMKO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
AMKO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Asertivní a manipulativní komunikace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/AMKO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s asertivními i manipulativními komunikačními strategiemi, což jim umožní, aby svou roli v soukromých i veřejných diskurzech, jichž se účastní, volili svobodně a se znalostí možných rizik, které z této volby plynou.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní práce na cvičeních; asertivní kritika kolegy - písemná práce.
|
Obsah
|
PŘEDNÁŠKY:
Sociální chování člověka; základní komunikační strategie, Griceovy konverzační maximy, Leechovy zdvořilostní maximy, pozitivní a negativní tvář; ASERTIVITA a její vymezení; zásady asertivní komunikace, asertivní jednání, asertivní diskurz; základní asertivní techniky; asertivní kritika a umění vyrovnat se s ní; MANIPULACE: eristika; manipulace jako komunikační strategie; základní manipulační taktiky; odkrytí manipulace - identifikace manipulátora, obranné taktiky a jejich závislost na sociálních rolích komunikantů; pozitivní manipulace (výchova rodinná i školní). KONFLIKT, podstata a příčiny jeho vzniku, jeho rozpoznání; cyklus konfliktu; efektivní řízení konfliktu, taktické jednání; volba vhodné komunikační strategie a jazykových prostředků pro zmírnění či eventuální vyřešení konfliktu; MEDIACE jako metoda rychlého a kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů, mediátor.
CVIČENÍ:
Budou procvičovány jednotlivé komunikační strategie a taktiky v souladu s přednášenými tématy. Uskuteční se debata s mediátorem.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-642-X.
-
Základní:
Machová, Svatava,; Šamalová, Markéta. Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha : Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-7290-316-0.
-
Rozšiřující:
Hurst, Bernice. Encyklopedie komunikačních technik. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1.
-
Doporučená:
Hlavsová, J. Konflikt jako forma kontaktu. Slovo a slovesnost, roč. 52, s. 256-263. 1991.
-
Doporučená:
Vybíral, Zbyněk. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-812-0.
-
Doporučená:
Kořenský, J. Osobnost, sociální role, rozpor, konflikt. Slovo a slovesnost, roč. 52, s. 241-246. 1991.
-
Doporučená:
Plaňava, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací : přístupy - dovednosti - poruchy. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0858-2.
-
Doporučená:
Beck, Gloria. Zakázaná rétorika : 30 manipulativních technik. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1743-2.
-
Doporučená:
DeVito, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni * rozpoznat komunikační strategie partnerů; * volit komunikační strategii v souladu se svými záměry a vzhledem k sociálním faktorům dialogu; * odhadnout riziko konfliktu a pokusit se o efektivní vyjednávání |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|