|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / JAKO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
JAKO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Jazyk a kognice, kognitivní lingvistika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/JAKO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentovi vhled do kognitivní lingvistiky jakožto součásti kognitivních věd. Představení historických kořenů kognitivní lingvistiky, významných tezí, teoretických systémů a hlavních badatelů. Zkoumání vytváření jazykového obrazu světa etnikem. Poznávání významu zkušenosti lidského těla při konceptualizaci světa a kognitivní metafory jako projevu ekonomie myšlení.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce: studenti vytvoří návrh jednoho hesla virtuálního kognitivního slovníku mateřštiny.
Ústní zkouška.
|
Obsah
|
Témata přednášek 1) charakteristika KOGNITIVNÍ LINGVISTIKY (KL), místo KL v současné lingvistice; obtíže při vymezování KL; KL jako součást kognitivních věd, předchůdci KL, vztah jazyka a mysli; 2) VÝZNAČNĚJŠÍ SMĚRY V KL: teorie pojmové/kognitivní metafory a metonymie jako projevy ekonomie myšlení, základní představová schémata (nádoba, cyklus, část a celek, cesta); 3) ANTROPOCENTRISMUS v KL: vtělesnění, tělesná zkušenost člověka jako zdroj myšlení a prožívání; 4) VÝZNAM jakocentrální pojem KL, tělesná zkušenost člověka zprostředkovaná smysly jako zdroj jazykových významů; významy afektivní, kolokační a konotační; vztah mezi slovy a věcmi v širokých kontextech; kognitivní sémantika; 5) kognitivní analýza pojmů/slov a slovních spojení, její kroky a cíle; 6) OBRAZ SVĚTA a podíl jazyka na jeho tvorbě, kategorizace jevů na základě prototypů, kategorizace a význam; etnické rozdíly v jazykových obrazech světa; empirické výzkumy; 7) KATEGORIZACE (naivní × vědecká) jako součást lidského poznávání a její odraz v jazyce, stereotyp a prototyp; 8) MEZIKULTURNÍ SÉMANTIKA (A Wierzbická): primární a univerzální sémantické jednotky, kulturně klíčová slova, kritéria jejich výběru, česká kulturně klíčová slova; 9) interpretace výsledků empirických výzkumů (barvy); interpretace výsledků empirických výzkumů (smyslové vnímání, mentální predikáty), konceptualizace emocí;
Práce v semináři 1) interpretace textů z kognitivní lingvistiky 2) kognitivní analýza pojmů/slov mateřštiny
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Veronika Čurdová (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Veronika Čurdová (100%),
Doc. PhDr. Marie Fenclová, CSc. (100%),
Doc. PhDr. Irena Vaňková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Veronika Čurdová (100%),
Doc. PhDr. Marie Fenclová, CSc. (100%),
Doc. PhDr. Irena Vaňková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Vaňková, Irena. Co na srdci, to na jazyku : kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3.
-
Základní:
Vaňková, Irena. Nádoba plná řeči : (Člověk, řeč a přirozený svět). V Praze : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1122-8.
-
Základní:
Lakoff, George. Ženy, oheň a nebezpečné věci : co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha : Triáda, 2006. ISBN 80-86138-78-X.
-
Rozšiřující:
Dirven, René; Verspoor, Marjolijn. Cognitive exploration of language and linguistics. Amsterdam : John Benjamins Publishing Company, 2004. ISBN 90-272-1906-0.
-
Rozšiřující:
Wierzbicka, A. Lexicography and Conceptual Analysis. Ann Arbor : Karoma Publisher, INC, 1985. ISBN 0-89720-069-1.
-
Doporučená:
Saivocá Římalová, L. (ed.). Čítanka textů z kognitivní lingvistiky.. Praha, Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-7308-212-3.
-
Doporučená:
Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-071-6.
-
Doporučená:
Vaňková, I. Obraz světa v jazyce. Praha : Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-738-005-02.
-
Doporučená:
Šlédrová, J. (ed.). Obraz světa v jazyce Ii.. Praha, Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-7308-213-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
22
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti - budou schopni shrnout a vysvětlit základní problémy kognitivní lingvistiky v rámci kognitivních věd - získají přehled o předchůdcích kognitivní lingvistiky - srovnají a zhodnotí její jednotlivé směry, významné myšlenky a teoretické systémy - identifikují rozdíly v obrazu světa různých etnik - rozpoznají kognitivní metaforu a odhadnou její zdrojovou oblast - vysvětlí různost prototypů týchž tematických celků v různých společenstvích - vytvoří heslo virtuálního kognitivního slovníku mateřštiny |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|