|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAE / BES
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAE
/
BES
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Bezpečné elektronické systémy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Podrobně seznámit studenty s funkcí a vlastnostmi elektronických systémů s definovaným chováním ve funkčním i poruchovém stavu. Principy zajišťující funkční a technickou bezpečnost. Systémy s vnitřní bezpečností, redundantní systémy a reakční systémy. Klasifikace poruch, bezpečnost a spolehlivost systémů. Integrita bezpečnosti, analýza rizika, analýza hazardů. Úroveň integrity bezpečnosti, řízení kvality, řízení bezpečnosti, technická bezpečnost.
|
Požadavky na studenta
|
Povinné aktivní absolvování laboratorních úloh a vypracování protokolů z měření
Povinné absolvování seminárních cvičení
Povinné aktivní absolvování exkurzí
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Úvod do problematiky, základní pojmy, příklady bezpečných a nikoliv bezpečných systémů.
2. Životní cyklus zařízení, principy zajišťující funkční a technickou bezpečnost
3. Systémy s vnitřní (vestavěnou) bezpečností
4. Redundantní a reakční systémy
5. Klasifikace poruch. Náhodné poruchy, systematické poruchy a jejich působení, společné chyby
6. Spolehlivost, bezporuchovost, pohotovost a udržovatelnost
7. Integrita bezpečnosti, požadavky na integritu bezpečnosti
8. Analýza rizika, analýza hazardů
9. Úroveň integrity bezpečnosti, vztah mezi úrovní integrity bezpečnosti a bezpečnostními cíli
10. Řízení kvality, řízení bezpečnosti, technická bezpečnost
11. Základní principy tvorby SW prostředků bezpečných systémů
12. Bezpečné datové přenosy v uzavřených a otevřených datových sítích.
13. Posuzování bezpečnosti, doklady o funkční a technické bezpečnosti, uznání a schválení bezpečnosti.
Cvičení:
1. Seminář - měření a rozbor stavebních prvků s vnitřní bezpečností
2. Seminář - analýza funkčních bloků s vnitřní bezpečností
3. Seminář - analýza elementárního redundantního systému
4. Seminář - rozbory bezpečnosti poruch
5. Seminář - rozbory bezpečnosti poruch, metody FMEA, FMECA
6. Seminář - měření bezpečného komparátoru redundantního systému
7. Seminář - norma ČSN EN 61508
8. Seminář - norma ČSN EN 50129
9. Seminář - norma ČSN EN 50128
10. Seminář - norma ČSN EN 50159-1, 50159-2
11. Seminář - exkurze na bezpečné elektronické zabezpečovací zařízení
12. Seminář - elektronický vlakový zabezpečovač ETCS a systém řízení vlaků ERTMS
13. Seminář - exkurse na dispečerské pracoviště METRO Praha
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
8
|
Celkem
|
113
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
má základní znalosti z teoretické elektrotechniky a teorie elektromagnetického pole, základní znalosti z elektroniky a výpočetní techniky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně zpracovat laboratorní měření a cvičení, vypracovat referáty ze seminárních cvičení |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
dokáže samostatně vyhledávat související odbornou literaturu z obecně dostupných zdrojů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozumí základním principům moderních elektronických bezpečných systémů, má základní zkušenosti s návrhy HW a SW prostředků bezpečných elektronických systémů. Dokáže se orientovat v návrhu systémů s požadovaným stupněm integrity bezpečnosti, umí aplikovat platné standardy při návrhu bezpečných systémů. Dokáže vypracovat rozbory bezpečnosti dílčích subsystémů s vestavěnou vnitřní bezpečností |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
experimentální měření na dílčích bezpečných subsystémech včetně vyhodnocení platných kritéríí pro posouzení míry jejich bezpečnosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Laboratorní praktika, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Laboratorní praktika, |
|
|
|
|