|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / 1DH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
1DH
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
International Development
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
International Development and Humanitarian Aid
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit rozvojovou problematiku na pozadí jednotlivých teoretických konceptů, které ovlivňovaly rozvojová studia od jejich vzniku až do současnosti. Jednotlivé teoretické koncepty budou sledovány na pozadí tzv. rozvojových dekád, které se vyznačovaly vždy odlišným přístupem k rozvojové problematice. V rámci jednotlivých dekád budou vždy představeny stěžejní přístupy uplatňující se vůči rozvojovému světu. Jednotlivé teorie budou vztaženy na konkrétní příklady rozvojových aktivit stěžejních mezinárodních aktérů na poli rozvoje, k nimž můžeme zařadit Organizaci spojených národů, Mezinárodní měnový fond, Světovou banku, Spojené státy americké o Organizaci pro hospodářskou spolupráci a rozvoj.
|
Požadavky na studenta
|
Pro úspěšné splnění kurzu musí student 1. vypracovat seminární práci splňující požadavky magisterského stupně studia a prezentovat jí na semináři, 2. prezentovat zadaný výstup v rámci cvičení, 3. úspěšně složit závěrečnou kombinovanou zkoušku. Zkouška prověří znalost odpřednášené látky, povinné literatury a orientaci studenta v tématu seminární práce.
|
Obsah
|
1. Od kolonizace k dekolonizaci a "vznik" rozvojového světa
2. Charakteristiky rozvojového světa
3. 60. léta a první dekáda rozvoje - význam klasických ekonomických teorií pro rozvoj a teorii modernizace
4. 70. léta a první redefinice teorie modernizace - koncept základních potřeb
5. 80. léta a ztracená dekáda rozvoje (návrat k teorii modernizace)
6. 90. léta a nástup nového rozvojového myšlení (koncept lidského rozvoje)
7. Rozvojové cíle tisíciletí a jejich revize
8. Alternativní přístupy k rozvoji (teorie závislosti, teorie světového systému, kulturologický přístup, škola 3. světa, postrozvoj)
9. Možnosti měření rozvoje
10. Rozvojová pomoc (obecné charakteristiky a příklady významných poskytovatelů)
11. Rozvojové aktivity OSN
12. Rozvojové aktivity MMF a SB
13. Rozvojové aktivity USA
14. Rozvojové aktivity OECD
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studující mají kompletní studijní opory v elektronické formě v Učebně Google.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Easterly, William Russell. Břímě bílého muže : proč pomoc Západu třetímu světu selhává?. Vyd. 1. Praha : Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1776-5.
-
Základní:
Carothers, Thomas. Development aid confronts politics the almost revolution. Washington : Carnegie Endowment for International Peace, 2013. ISBN 978-0-87003-400-8.
-
Základní:
Sen, Amartya Kumar. Development as freedom / Amartya Sen. New York : Anchor Books, 2000. ISBN 0-385-72027-0.
-
Základní:
Dušková, Lenka. Encyklopedie rozvojových studií. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2948-9.
-
Doporučená:
Ziai, Aram (ed.). Exploring Post-Development: Theory and Practice, Problems and Perspectives. Routledge: New York, 2013.
-
Doporučená:
Peet, Richard - Hartwick, Elaine. Theories of Development. Contentions, Arguments, Alternatives. Guilford Press: New York, 2015.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
54
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat rozvojová studia jako podobor studia mezinárodních vztahů |
popsat a vysvětlit metody sběru a interpretace dat ve společenských vědách |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat vybrané problémy soudobého mezinárodního systému |
operacionalizovat pojmy z oblasti mezinárodních vztahů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat různé typy rozvojové spolupráce |
uvést do souvislostí vztah mezi rozvojem a bezpečností |
vymezit proměny definice pojmu rozvoj v jednotlivých dekádách |
vysvětlit teoretické koncepty rozvoje v jednotlivých dekádách |
zhodnotit koncepty lidského rozvoje, konceptu základních potřeb a klasických ekonomických pojetí rozvoje |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
demonstrovat vztah mezi rozvojovou a humanitární pomocí na vybraných příkladech |
zhodnotit silné a slabé stránky rozvojové spolupráce různých donorů v mezinárodním systému |
zhodnotit silné a slabé stránky rozvojových aktivit OSN |
zhodnotit význam rozvojové spolupráce pro mezinárodní systém |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|