|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / 1IPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
1IPS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Mezinárodní politika a bezpečnost
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je určen pro zahraniční studenty a je vyučován v angličtině. Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou mezinárodní politiky, mezinárodní bezpečnosti a prevence a řešení konfliktů, a to jak z pohledu teorií mezinárodních vztahů, tak v praktické rovině. Studentům bude představen vývoj mezinárodní politiky ve 20. a 21. století s důrazem kladeným na proměny bezpečnostního prostředí v mezinárodním systému v souvislosti s existencí konfliktů a snah různých aktérů je řešit a efektivně jim předcházet. První část kurzu je věnována představení aktuálních teoretických přístupů ke studiu MV, bezpečnosti a konfliktů. Důraz je kladen nejen na pochopení samotných přístupů, ale také na schopnosti studentů využít jednotlivé koncepty a přístupy při analýze politického dění. Studenti se tak seznámí s různými koncepty bezpečnosti (národní, mezinárodní, lidskou, energetickou a environmentální bezpečností), s konceptem konfliktu v MV, příčinami konfliktů a nástroji, jakými lze konflikty řešit či jim předcházet (mediace, vyjednávání, intervence, sankce, preventivní diplomacie aj.). Druhá část kurzu bude věnována roli a významu mezinárodních a regionálních institucí v procesu zajištění mezinárodní bezpečnosti a řešení konfliktů. Na vybraných konfliktech bude demonstrován konkrétní konfliktní cyklus a samotné řešení sporu. Studenti se seznámí se snahami Organizace spojených národů a regionálních organizací (NATO, EU, OAS, ECOWAS, ASEAN, GCC aj.) řešit konflikty a s tím, jaké nástroje řešení a prevence konfliktů tyto instituce využívají, a to včetně misí na udržení, vynucení a budování míru (peace-keeping, peace-enforcement, peace-building).
|
Požadavky na studenta
|
Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. U prezentace standardní doba trvání je 10-20 minut, u seminární práce je rozsah 10-20 normostran.
Písemná zkouška.
|
Obsah
|
Bezpečnostní studia a Řešení konfliktů jako podobory mezinárodní vztahů
Základní pojmy bezpečnostní analýzy - vývoj konceptu bezpečnosti, základní pojmy (hrozba, riziko, mír)
Koncept konfliktu v MV, druhy konfliktů v MV, příčiny konfliktů v MV, nové formy vedení boje, konfliktní cyklus (stádia konfliktu)
Vývoj mezinárodně-bezpečnostního prostředí ve 20. a 21. století
Nástroje řešení konfliktů, teorie her jako nástroj řešení konfliktů, prevence konfliktů (systém včasného varování a mechanismy odzbrojení), postkonfliktní rekonstrukce a obnova státu
Organizace spojených národů a její role v udržení mezinárodní bezpečnosti a řešení konfliktů - nástroje řešení konfliktů dle Charty OSN a konkrétní příklady
Role regionálních bezpečnostních organizací při řešení konfliktů (NATO, EU, OAS, ECOWAS, ASEAN, GCC aj.)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Wallensteen, Peter. Understanding conflict resolution : war, peace and the global system. 2nd ed. London : Sage, 2007. ISBN 978-1-4129-2859-5.
-
Doporučená:
Carlsnaes, Walter; Risse, Thomas; Simmons, Beth A. Handbook of international relations. London : SAGE Publications, 2002. ISBN 0-7619-6305-7.
-
Doporučená:
Buzan, B. - de Wilde, J. - Waver, O. Security. A new framework for analysis. Boulder: London, 1995.
-
Doporučená:
Nye, Joseph S. Understanding international conflicts : an introduction to theory and history. 4th ed. New York : Longman, 2003. ISBN 0-321-08987-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
54
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat podobory mezinárodních vztahů |
rozlišit základní etapy vývoje mezinárodního systému |
rozpoznat a klasifikovat základní témata mezinárodních vztahů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v anglickém jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat různé typy konfliktů |
vymezit proměny definice pojmu bezpečnost v závislosti na změnách mezinárodního systému |
vysvětlit koncepty národní bezpečnosti, mezinárodní bezpečnosti a lidské bezpečnosti |
vysvětlit teoretické modely bezpečnostních systémů |
zhodnotit význam mezinárodních institucí v procesu řešení konfliktů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat způsob řešení konkrétního konfliktu |
demonstrovat konkrétní konfliktní cyklus a řešení konfliktu na vybraném mezinárodním konfliktu |
zhodnotit koncepci národní bezpečnosti konkrétního aktéra a její vliv na mezinárodní bezpečnost |
zvolit vhodný teoreticko-metodologický nástroj k analýze konkrétního konfliktu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|