|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / 1DRDG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
1DRDG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Rozvoj v regionální perspektivě
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Rozvoj v v regionální perspektivě
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz se zaměřuje na specifické problémy rozvoje ve vybraných regionech Blízkého východu, Afriky, a post-sovětského regionu. Studenti se na základě intenzivního studia případových studií seznámí s provázaností fenoménů chudoby, politiky, ekonomiky, sociálních a etnických nerovností, institucionální dysfunkčnosti a dalších.
|
Požadavky na studenta
|
Esej, prezentace, aktivní účast
|
Obsah
|
1) Rozvojová problematika v teorii a praxi
V prvním cyklu přednášek se studenti prohloubí již osvojené pojmy a budou schopni rozlišovat specifické rozvojové problémy sledovaných oblastí Blízkého východu, Afriky, a postsovětského regionu.
2) Rozvojové problémy vybraných afrických regionů
V rámci tohoto cyklu přednášek bude analyzován komplex rozvojových problémů vybraných regionů Afriky (Etiopie a Roh Afriky, země Guinejského zálivu, Středoafrická republika, vnitrozemské země západní Afriky). Důraz bude kladen na provázanost socioekonomických a politických vlivů a proměnných ve vztahu k rozvoji, konfiktnímu potenciálu, či nerovností ve společnosti.
3) Rozvojové problémy vybraných blízkovýchodních oblastí
V rámci tohoto cyklu přednášek bude analyzován komplex rozvojových problémů vybraných regionů Blízkého východu (Maghrib, Egypt, Palestina, Libanon, Jemen, Irák). Důraz bude opět kladen na provázanost socioekonomických a politických vlivů a proměnných ve vztahu k rozvoji, konfiktnímu potenciálu, či nerovností ve společnosti.
4) Rozvojové problémy vybraných postsovětských oblastí
V rámci tohoto cyklu přednášek bude analyzován komplex rozvojových problémů vybraných postsovětských regionů a oblastí (Střední Asie, Kavkaz, Ukrajina, vybrané oblasti Ruska). Důraz bude opět kladen na provázanost socioekonomických a politických vlivů a proměnných ve vztahu k rozvoji, konfiktnímu potenciálu, či nerovností ve společnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Daniel Křížek, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Vladimír Naxera, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Daniel Křížek, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Vladimír Naxera, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Daniel Křížek, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Vladimír Naxera, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Cris Beauchemin editor. Migration berween Africa and Europe. Cham, Švýcarsko, 2018. ISBN 978-3-319-69568-6.
-
Základní:
M?ller, J?rgen. State formation, regime change, and economic development. 2017. ISBN 978-1-138-68281-8.
-
Doporučená:
HAGMANN, Tobias, ed. a REYNTJENS, Filip, ed. Aid and authoritarianism in Africa: development without democracy. London: Nordiska Afrikainstitutet, 2016. ISBN 978-1-78360-628-3.
-
Doporučená:
Bodomo, Adams. The globalization of foreign investment in Africa: the role of Europe, China and India. U.K.: Emerald Publishing Limited, 2017. ISBN 9781787433571.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
104
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Projekt individuální [40]
|
31
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- charakterizovat různé typy rozvojové spolupráce
- uvést do souvislostí vztah mezi rozvojem a bezpečností
- vymezit proměny definice pojmu rozvoj v jednotlivých dekádách
- vysvětlit charakter rozvojové spolupráce klíčových mezinárodních donorů
- vysvětlit teoretické koncepty rozvoje v jednotlivých dekádách
- zhodnotit koncepty lidského rozvoje, konceptu základních potřeb a klasických ekonomických pojetí rozvoje
- charakterizovat povahu kolonialismu a postkolonialismu
- charakterizovat různé typy globalizace
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- klasifikovat různé možnosti měření rozvoje
- na základě analýzy politické situace v konkrétním regionu vymezit klíčové bezpečnostní hrozby
- na základě získaných znalostí samostatně zhodnotit význam rozvojové spolupráce pro mezinárodní systém
- samostatně demonstrovat vztah mezi rozvojovou a humanitární pomocí na vybraných příkladech
- samostatně zhodnotit silné a slabé stránky rozvojové spolupráce různých donorů v mezinárodním systému
- samostatně zhodnotit silné a slabé stránky rozvojových aktivit OSN
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- určit různé perspektivy a přístupy ke studiu rozvoje a globalizace
- určit a charakterizovat podstatné socioekonomické a politické faktory v rozvojové perspektivě s ohledem na zkoumané regiony
- vysvětlit provázanost socioekonomických a politických faktorů v rozvojové problematice na konkrétních příkladech z Blízkého východu, Afriky a post-sovětského regionu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- interpretovat různé teoretické přístupy ke studiu problematiky rozvoje a globalizace
- analyzovat kriticky diskuse o povaze rozvojové spolupráce, nerovnosti mezi Severem a Jihem
- vysvětlit a používat jsou schopni konkrétní teoretické rámce pro výklad současných společenských jevů v globalizovaném světě. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|