|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / AIYY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
AIYY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antropologie islámu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KBS/AIY
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s metodami a přístupy ke zkoumání muslimské religiozity v jejích nejrůznějších formách. V různých blízkovýchodních společnostech či jejich segmentech se v rámci náboženských učení i praxí projevuje množství specifik, bez jejichž uchopení nelze současné islámské scéně dostatečně rozumět. Islám ve své každodennosti není prostým odrazem oficiálních náboženských interpretací al-Azharu či jiných významných reprezentantů "ortodoxie". Muslimové plní tytéž formy často velmi odlišným obsahem, disponují různými náboženskými zkušenostmi, jako jednotlivci i jako celé komunity. Studenti se v rámci předmětu seznámí především s možnostmi antropologie při studiu žitého islámu, s jejími metodami výzkumu, způsoby formulování výpovědí a podobně. Příslušné znalosti a inspiraci získávají hlavně jednak skrze studium již tradičních prací významných postav antropologie, jednak skrze analýzu kvalitních recentních případových studií zkoumajících v terénu nejrůznější aspekty náboženského života muslimů. Studijním materiálem pro semináře jsou různorodé případové oborové studie. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
samostatná práce studentů, referát, seminární práce
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky
2. Vývoj oboru antropologie islámu
3. Islám jako antropologické téma
4. Teoretické a metodologické problémy
5. Muslimové na Západě
6. Terénní výzkum v muslimských prostředích
7. Islám a komunita
8. Islám a identita
9. Islám a genderové studie
10. Aktuální stav oboru antropologie islámu
11. Vybrané případové studie 1
12. Vybrané případové studie 2
13. Závěrečná diskuze
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-378-9.
-
Základní:
Werbner, Pnina. Pilgrims of love : the anthropology of a global Sufi cult. Bloomington : Indiana University Press, 2003. ISBN 0-253-21528-5.
-
Základní:
Hicks, David. Ritual and belief : readings in the anthropology of religion. Boston : McGraw-Hill College, 1999. ISBN 0-07-028817-8.
-
Základní:
Křížek, Daniel. Taríqa naqšbandíja haqqáníja : islámská mystická duchovní nauka v teorii a praxi. V Plzni : Západočeská univerzita, Fakulta filozofická ve spolupráci s Institutem paměti společnosti, 2014. ISBN 978-80-261-0271-7.
-
Doporučená:
Bowen, John Richard. A new anthropology of Islam. Cambridge : Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-0-521-52978-5.
-
Doporučená:
Dupret, Baudouin. Ethnographies of Islam : ritual performances and everyday practices. Edinburgh : Edinburgh University Press, 2013. ISBN 978-0-7486-8984-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
41
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- identifikovat islámské rituály a další prvky náboženské praxe
- charakterizovat různé islámské školy a proudy
- znát dějiny islámu
- rozumět relevantní terminologii společenských a humanitních věd |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- interpretovat samostatně význam islámských pojmů, konkrétních děl, rituálů
- používat poučeně relevantní odbornou terminologii
- pracovat samostatně s relevantní odbornou literaturou a prameny |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- uvědomovat si, že islám ve svých konkrétních žitých podobách nabývá různých forem, které je třeba jednotlivě zkoumat, interpretovat, porovnávat
- charakterizovat významné i méně známé antropologické práce zabývající se muslimy, zhodnotit jejich přínos i slabá místa
- identifikovat relevantní témata podoboru
- vysvětlit vývoj v rámci podoboru
- znát a vysvětlit pravidla a metody pro terénní výzkum v muslimských komunitách a prostředích |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- koncipovat na základě znalostí relevantních faktů z islámských tradic, teorie a adekvátních metod
- mít tematicky vyhraněný výzkum v muslimském prostředí
- pracovat samostatně s příslušnou oborovou literaturou a kriticky ji komentovat na základě znalosti příslušných oborových postupů
- odhalovat etnocentrické a esencialistické výpovědi o islámu a muslimech |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|