|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / AJY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
AJY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antropologie judaismu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
3 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je pojednat základní témata judaismu z pohledu antropologie. Z dané oborové perspektivy bude analyzován Tanach s ohledem na předbiblické kulturní podloží, etický monoteismus, rabínský judaismus, postavení člověka v kosmu, člověk jako mikrokosmos a důsledky lidského konání ve světě, etika kabaly, člověk v chasidském pojetí, svatost, svátky, rituály a jejich interpretace v současnosti a další. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou přístupu k ústní zkoušce je splnění podmínky prezentace referátu, vypracování seminární práce v rozsahu 7 normostran.
|
Obsah
|
1. Postavení člověka v blízkovýchodním světě, kultura oblasti Kanaánu, důraz na plodnost, otázky života po smrti
2. Člověk, rodina, kmen a náboženství ve starověku, kmenové svazy (amfiktyonie) soustředěné okolo společné svatyně
3. Předizraelský monoteismus (atonismus, henoteismus kanaánských kmenů)
4. Vznik etického monoteismu, svatá písma a objev člověka jakožto individua a jeho odpovědnosti
5. Etika v učení proroků
6. Postavení člověka ve světě v podání rabínských autorit, svoboda, svatost, solidarita, odpovědnost, moderní interpretace u M. Bubera a E. Levinase.
7. Mystika, člověk jako mikrokosmos, vliv člověka na osud světa
8. Chasisidmus a objev radosti jakožto principu svatosti, devekut, cadik
9. Svátky: zemědělský původ, historizující příběh, rituál, komunita, komerce
10. Rodinné rituály, rituály přechodu, identita x asimilace
11. Judaismus po šoa, hledání smyslu, dobro a zlo, theodicea
12. Judaismus jako moderní světové náboženství a jeho dialog s jinými kulturami
13. Židé v moderní době: menšina náboženská, národnostní, nebo společenství osudu? 14. Vztah k judaismu: od teologického pohledu k pohledu národnostnímu 15. Proměnlivý a strukturovaný vztah k židovské pravlasti (Palestině) a k židovskému státu 16. Role vzpomínání v judaismu jako základ pro vznik moderních židovských dějin 17. Židovská rodina v pojetí tradičního judaismu a v moderní době. Problém křesťansko-židovských sňatků. 18. Tradiční a moderní židovský model výchovy a vzdělávání 19. Moderní židovská národní škola 20. Tradiční židovská svátečnost a její proměny v moderní a postmoderní době 21. Židovská kuchyně: tradice, modernizace a (in)tolerance 22. Hospodářský potenciál Židů v moderní době: od tradičních zaměstnání k pionýrům ekonomického rozvoje
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Moodle ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Věra Tydlitátová, Th.D. ,
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Blanka Soukupová, CSc. (100%),
Mgr. Zbyněk Tarant, Ph.D. (10%),
Mgr. Věra Tydlitátová, Th.D. (90%),
-
Vede seminář:
Mgr. Zbyněk Tarant, Ph.D. (10%),
Mgr. Věra Tydlitátová, Th.D. (90%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Lancaster, Brian. Judaismus. Praha : Ikar, 2000. ISBN 80-7202-704-2.
-
Základní:
Newman, Ja'akov; Sivan, Gavri'el; Nosek, Bedřich; Ziss, Daniel; Pavlát, Leo. Judaismus od A do Z : slovník pojmů a termínů. Praha : Sefer, 1992. ISBN 80-900895-3-4.
-
Základní:
Stern, Marc. Svátky v životě židů : vzpomínání, slavení, vyprávění. Praha : Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-551-8.
-
Doporučená:
Putík, Alexandr; Sixtová, Olga. Dějiny Židů v Čechách a na Moravě. I, Od počátků po emancipaci : [Maiselova synagoga. Praha : Židovské muzeum v Praze, 2005. ISBN 80-86889-00-9.
-
Doporučená:
Pěkný, Tomáš. Historie Židů : v Čechách a na Moravě. Praha : Sefer, 2001. ISBN 80-85924-33-1.
-
Doporučená:
Sadek, Vladimír. Židé - dějiny a kultura. Praha : Židovské muzeum, 1997. ISBN 80-85608-17-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
6
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
12
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- identifikovat a popsat důležité události a procesy dějin židovského národa
- popsat základní prvky judaismu a tradic v jeho rámci |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- pracovat samostatně s relevantními studijními materiály
- využívat efektivně moderní informační technologie
- vyhledávat relevantní odborné zdroje, hodnotit kriticky jejich kvalitu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- interpretovat z antropologické perspektivy postavení člověka v judaismu
- identifikovat a v kontextu vysvětlit důležité etické principy a hodnotový systém judaismu
- zařadit judaismus jakožto dějinný, kulturní a náboženský fenomén do lidské kultury.
- charakterizovat významné rysy judaismu, jeho různá specifika
- identifikovat různé formy současného žitého judaismu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- napsat odborný text, přednést přednášku na relevantní téma z daného rámce
- odhalovat na základě znalosti etnocentrické a esencialistické výpovědi o judaismu
- řešit samostatně zadání v rámci tématu současných forem judaismu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|