|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / ASY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
ASY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antisemitismus
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
6 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KBS/AS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem přednáškového cyklu a následného doplňujícího semináře ke každé přednášce je vymezení antijudaismu a antisemitismu jako doprovodných jevů totalitních a dalších ideologií a zkoumání nejen jejich obecných podmínek rozvoje či obecných projevů, ale i specifických znaků, dynamiky a proměn v dějinách. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou přístupu k ústní zkoušce je splnění podmínky prezentace referátu, vypracování seminární práce v rozsahu 7 normostran.
|
Obsah
|
1. Úvod a definice antijudaismu a antisemitismu, obecné podmínky jejich rozvoje a obecné projevy.
2. Počátky antijudaismu v křesťanských společnostech a jeho rozvoj v období vrcholného středověku.
3. Křesťanská teologie a základní "mýty" proti Židům. Aféra Abeles.
4. Rasový antisemitismus
5. Sociální antisemitismus
6. Nový antisemitismus
7. Nathan Sharanský a jeho 3D test
8. Aféry spojené s fenoménem "obětního beránka"
9. Šoa
10. Popírání holocaustu a proces D. Lipstadtové
11. Akademické bojkoty
12. Konspirační teorie
13. Současné projevy antisemitismu na internetu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Moodle ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Věra Tydlitátová, Th.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Zbyněk Tarant, Ph.D. (30%),
Mgr. Věra Tydlitátová, Th.D. (70%),
-
Vede seminář:
Mgr. Zbyněk Tarant, Ph.D. (30%),
Mgr. Věra Tydlitátová, Th.D. (70%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Johnson, Paul. Dějiny židovského národa. Řevnice : Rozmluvy, 1996. ISBN 80-85336-31-6.
-
Základní:
Arava-Novotná, Lena. Nová doba, stará zloba : soudobý antisemitismus v historickém kontextu. V Plzni : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-937-1.
-
Základní:
Lipstadt, Deborah E. Popírání holocaustu : sílící útok na pravdu a paměť. Praha ; Paseka, 2006. ISBN 80-7185-652-5.
-
Základní:
Arendt, Hannah. Původ totalitarismu I-III. Část I : antisemitismus.. Praha (Oikoymenh), 1996. ISBN 80-86005-13-5.
-
Doporučená:
Allen Christopher. Islamophobia. Farnham: Ashgate, 2010.
-
Doporučená:
Tydlitátová, Věra. Kolokvium o soudobém antisemitismu II.. Plzeň : ADELA - Grafické Studio, 2008. ISBN 978-80-87094-12-9.
-
Doporučená:
KATZ, Steven T. The Holocaust in Historical Context. Oxford University Press, 1994.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
12
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
6
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vyjmenovat základní prvky židovské kultury a judaismu
- identifikovat základní události a procesy dějiny regionu Blízkého východu a severní Afriky ve 20. století
- znát evropské dějiny. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- pracovat samostatně s odbornými zdroji
- využívat efektivně moderní informační technologie
- používat aktivně anglický jazyk |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- definovat a vzájemně rozlišit pojmy antisemitismus, antijudaismus a antisionismus
- popsat vznik pojmu "antisemitismus" a srovnat jednotlivé "druhy" antisemitismu
- rozeznat i skryté formy protižidovské ideologie
- reflektovat používání antisionismu a antisemitismu jakožto propagandistické zbraně v blízkovýchodním konfliktu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- zhodnotit význam antijudaismu a antisemitismu a poučeně diskutovat o problematice antisemitismu v kontextu ostatních nenávistných ideologií včetně současných projevů náboženské intolerance a xenofobie
- napsat odborný text,
- přednést přednášku nebo prezentaci na téma dějin, forem a projevů antisemitismu včetně jeho aktuálních nebo skrytých podob |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|