|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / BFX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
BFX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biblická fenomenologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
15 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderními postupy porozumění a výkladu autoritativních textů judaismu a křesťanství. Student se seznámí s biblickými texty do hloubky a naučí se pracovat s různými metodami exegeze, jak tradiční (doslovný výklad, výklad alegorický, homiletický a mystický - PARDES), tak s moderní metodou Julia Wellhausena (Teorie pramenů) a fenomenologickým přístupem, který rehabilituje tradiční postupy a dává jim nový obsah.
|
Požadavky na studenta
|
Dílčí test. Podmínkou přístupu k ústní zkoušce je splnění podmínky prezentace referátu, vypracování seminární práce v rozsahu 5 normostran.
|
Obsah
|
1. Úvod do Starého zákona a dějiny kánonu
2. Úvod do Nového zákona a dějiny kánonu
3. Jazykové předpoklady a vliv jazyka na pochopení obsahu textu (hebrejština, řečtina), otázka překladů
4. Materiální předpoklady pochopení Písma (svitek, kodex)
5. Vliv gnóze na formování kánonu
6. Dějiny interpretace, Mišna
7. Dějiny interpretace, Gemara
8. Problémy alegorizace (Alexandrijská škola)
9. Analýza Genesis 1 -2 (ukázka Wellhausenovy teorie)
10. Analýza vybraného textu z Proroků
11. Analýza vybraného textu ze Spisů
12. Analýza vybraného textu z Nového zákona
13. Příklad moderní interpretace vybraného filozofa (Buber, Lévinas, Bultmann atd.)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Moodle ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fromm, Erich; Machovec, Milan. Budete jako bohové : radikální interpretace Starého zákona a jeho tradice. Praha : Lidové noviny, 1993. ISBN 80-7106-075-5.
-
Základní:
Balabán, Milan. Hebrejské člověkosloví. [Praha] : Herrmann, 1996. ISBN 80-238-0460-X.
-
Základní:
Heller, Jan. Výkladový slovník biblických jmen. Praha : Advent-Orion, ----.
-
Doporučená:
Weisel, E. Bible, postavy a příběhy. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Tydlitátová, Věra. Kosmologie v Hebrejské bibli a starověké židovské tradici. Plzeň, 2019.
-
Doporučená:
Tydlitátová, Věra. Stromy ve starozákonní tradici. Středokluky : Zdeněk Susa, 2008. ISBN 978-80-86057-47-7.
-
Doporučená:
Hochmann, F. Svazek dvanácti kmenů. Praha, 1988.
-
Doporučená:
Tydlitátová, Věra. Symbolika hradeb a bran v hebrejské bibli. Praha : Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-305-9.
-
Doporučená:
Balabán, Milan; Tydlitátová, Věra. Tázání po budoucím. V Praze : Herrmann, 1998. ISBN 80-238-2150-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
6
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- popsat obsah biblických spisů
- určit v rámci obecných dějin události, místa a osobnosti podstatné pro pochopení fenoménu základních autoritativních, kanonických textů judaismu a křesťanství
- rozlišit různé formy pochopení Písma (tradiční, kritické, historické). |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- rozumět, interpretovat a pracovat s odborným textem
- využívat efektivně moderní informační technologie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit historické a religionistické souvislostem s biblickými texty
- charakterizovat dějiny interpretací Bible, vyjmenovat přístupy a autory
- vysvětlit moderní přístupy k interpretaci Bible |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- interpretovat konkrétní pasáže různých biblických textů
- porovnat na základě znalosti přístupy moderních exegetů
- vyhledávat samostatně relevantní odborné zdroje |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|