|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / DBHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
DBHN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny Berberů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KHV/DBHN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s dějinami berberských etnik v severní Africe, zejména v době moderní a současné. Cílem je představit dejiny a etnografii berberských etnik v rámci areálů jejich výskytu, v souvislosti s koloniální správou a nacionalismem po dekolonizaci. Studenti se seznámí s různými příčinami odlišného vývoje berberských etnik v Maroku, Alžírsku, Tunisku, Libyi a saharském regionu. Akcent bude kladen i na faktor národního obrození a unifikační snahy, kulturní reprezentace a jazykového konstruktivismu, včetně analýzy nejvýznačnějších entit a osobností - Berberská aktivizační hnutí, IRCAM, Univerzita v Tizi-Ouzou, Mouloud Mammeri etc. Reflektován bude i recentní výzkum vyučujícího.
|
Požadavky na studenta
|
Student bude samostatně pracovat s odbornou literaturou, aktivně se účastnit výuky formou diskuzí a analýzou odborných textů. Student vypracuje seminární práci na zvolené téma a připraví si ústní prezentaci referátu na seminář.
|
Obsah
|
1) Úvod do studia dějin Berberů
2) Problematika etnogeneze a dějiny berberských studií
3) Etnografie "Berberů" v antice (Numidia, Mauretania)
4) Berbeři a arabská expanze, asimilace; Berbeři v arabských pramenech
5) Počátky koloniální správy a zrod berberologie, etnická a jazyková typologie (úvod)
6) Maroko - Rifi, Chleuh, Imazighen
7) Alžírsko - Kabylové, Chaoui, Mzab, Tlemcen, Zenata
8) Dějiny berberských etnik v Mali, Mauretánii a Libyi
9) Mouvement culturel Amazighe I. - konstrukce identity a berberismus
10) Mouvement culturel Amazighe II. - politické aspirace berberského hnutí
11) Modernita, islám a "Imazighen" - proměny současného Maghribu
12) Případová studie I. : Francouzský protektorát v Tunisku a berberská etnika
13) Případová studie II. : Moderní dějiny a etnografie Berberů v Tunisku
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Courseware ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hrbek, Ivan. Dějiny Afriky : kniha první. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1966.
-
Rozšiřující:
Chaker, Salem. Berberes aujourdhui. Paris, 1989.
-
Rozšiřující:
Briggs L.C. Tribes of the Sahara. London, 1960.
-
Doporučená:
Hoffman, Katherine E., and Susan Gilson Miller, eds. Berbers and Others: Beyond Tribe and Nation in the Maghrib. Indiana University Press, 2010.
-
Doporučená:
Hrbek, Ivan. Dějiny Afriky. kniha druhá. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1966.
-
Doporučená:
Ilahiane Hsain. Historical Dictionary of the Berbers (Imazighen). Scarecrow Press, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nemá podmiňující přemděty |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student si osvojí znalosti o dějinách berberských etnik, zejména v kontextu moderních dějin. Získá přehled o základních pramenech v oboru berberologie, na základě analytického studia odborné literatury bude schopen analyzovat děje a factory v současné severní Africe v souvislosti s berberským revitalizačním hnutím a jeho reflexemi v současné historiografii |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|