|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / IMX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
IMX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Islámská materiální kultura
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
20 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit studentům vývoj architektury a různých druhů movité i nemovité materiální kultury a umění v oblastech islámské kulturní sféry od vzniku islámu do 19. století. Jednotlivá díla či stavební a umělecké trendy jsou interpretovány s důrazem na kontext vzniku a jejich roli v uspořádání společenských vztahů. V souvislosti s materiální kulturou budou studentům představeny základní přístupy a aspekty historie a archeologie islámského umění. Výklad je doprovázen promítáním fotografií, reprodukcí, plánů a podobně. Součástí přednášek je také promítání tematických dokumentárních filmů doplňujících přednášenou látku.
|
Požadavky na studenta
|
referát, dílčí test
|
Obsah
|
1) Materiální kultura v kontextu Islámu
2) úvod do islámské architektury
3) islámská architektura - Blízký východ
4) islámská architektura - Střední východ
5) islámská architektura - Severní Afrika
6) islámská architektura - Jižní Evropa
7) islámská architektura - Západní Afrika
8) islámská architektura - Východní Afrika
9) islámská architektura - Jižní a JV Asie
10) Sklo a keramika
11) Textilie a odívání
12) Vzájemný vliv - islámská materiální kultura v kontextu křesťanství
13) Vzájemný vliv - islámská materiální kultura v kontextu animismu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici doplňující literaturu a studijní podklady na Moodle přes odkaz na OneDrive.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hillenbrand, Robert. Studies in medieval Islamic architecture. Vol. 1. London : Pindar Press, 2001. ISBN 1-899828-14-1.
-
Základní:
Hillenbrand, Robert. Studies in medieval Islamic architecture. Vol. 2. London : Pindar Press, 2006. ISBN 1-899828-15-X.
-
Základní:
Ettinghausen, Richard; Grabar, Oleg. The art and architecture of Islam: 650-1250. New Haven ; Yale University Press, 1987. ISBN 0-300-05330-4.
-
Základní:
Gruber, Christiane J. The Islamic manuscript tradition : ten centuries of book arts in Indiana University collections. Bloomington : Indiana University Press, 2010. ISBN 978-0-253-35377-1.
-
Doporučená:
Milwright, Marcus. An introduction to Islamic archaeology. Edinburgh : Edinburgh University Press, 2010. ISBN 978-0-7486-2311-2.
-
Doporučená:
Garlake, Peter. Early art and architecture of Africa. Oxford : Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-284261-7.
-
Doporučená:
Hattstein, M., Delius, P. (eds.). Islám, umění a architektura. Praha, Slovart, 2006.
-
Doporučená:
Blair Sheila, Bloom Jonathan. Islamic Arts. Phaidon Press, 1997.
-
Doporučená:
Khatibi Abdelkebir, Sijelmassi Mohammed. The Splendour of Islamic Calligraphy. London: Thames and Hudson, 1995.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
11
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- identifikovat hlavní prvky kultur starověkého Blízkého východu
- charakterizovat různé kulturní, řemeslné a umělecké tradice starověkého Blízkého východu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- pracovat samostatně s relevantními odbornými zdroji
- využívat efektivně moderní informační technologie. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- charakterizovat vybraná odvětví středověké a novověké blízkovýchodní umělecké a řemeslné produkce
- vysvětlit základní charakteristiky různých tradic v závislosti na období, místech vzniku a dalších determinantech
- rozpoznat a charakterizovat hlavní umělecké tradice a styly
- identifikovat hlavní stavební druhy architektury Blízkého východu, hlavní techniky používané v uměleckých řemeslech a podobně |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- zařadit samostatně na základě rozpoznání znaků charakteristických pro stavební a uměleckou produkci v určitém období či regionu daný artefakt časově a místně
- využívat relevantní odborné on-line zdroje a databáze |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|