|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / ISAX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
ISAX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Náboženství Íránu,Sýrie, Anatolie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Náboženství starověkého Íránu,Sýrie, Anatolie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními rysy náboženství v některých klíčových regionech starověkého Blízkého východu. Studenti se postupně seznámí s náboženskými představami starověkého Íránu, Sýrie a Anatolie a získají základní přehled o podobnostech a rozdílech mezi jednotlivými náboženskými soustavami v těchto oblastech.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, referát, písemná zkouška.
|
Obsah
|
1) Obecná charakteristika náboženství na starověkém Blízkém východě a jeho srovnání s náboženskými systémy v jiných oblastech starověkého světa
2) Náboženství starověkého Íránu a jeho vývoj
3) Pantheon starověkého Íránu: jednotlivá božstva, jejich charakteristika a způsoby uctívání
4) Náboženské texty ze starověkého Íránu (Elam, achaimenovská říše)
5) Náboženské texty ze starověkého Íránu (parthská a sásánovské říše, Avesta)
6) Náboženství starověké Sýrie a jeho vývoj
7) Pantheon starověké Sýrie: jednotlivá božstva, jejich charakteristika a způsoby uctívání
8) Náboženské texty ze starověké Sýrie (Ebla a další významná centra ve 3. a 2. tis. př. n. l.)
9) Náboženské texty ze starověké Sýrie (Ugarit a texty z 1. tis. př. n. l.)
10) Náboženství starověké Anatolie a jeho vývoj
11) Pantheon starověké Anatolie: jednotlivá božstva, jejich charakteristika a způsoby uctívání
12) Náboženské texty ze starověké Anatolie (chetitská říše)
13) Náboženské texty ze starověké Anatolie (texty z 1. tis. př. n. l.)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sasson, Jack M. Civilizations of the ancient Near East. Vol. I, II. Peabody : Hendrickson Publishers, 2000. ISBN 1-56563-607-4.
-
Základní:
Sasson, Jack M. Civilizations of the ancient Near East. Vol. III, IV. Peabody : Hendrickson Publishers, 2000. ISBN 1-56563-607-4(2.
-
Základní:
Prosecký, Jiří. Encyklopedie mytologie starověkého Předního východu. Praha : Libri, 2003. ISBN 80-7277-188-4.
-
Základní:
Bottéro, Jean. Nejstarší náboženství: Mezopotámie. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1348-2.
-
Základní:
Roaf, Michael. Svět staré Mezopotámie a starověkého Blízkého východu. Praha : Knižní klub, 1998. ISBN 80-7176-755-7.
-
Základní:
Stehlík, Ondřej. Ugaritské náboženské texty : kanaanské mýty, legendy, žalmy, liturgie, věštby a zaříkávání pozdní doby bronzové. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-587-9.
-
Doporučená:
Hruška, Blahoslav a kol. Mýty staré Mezopotámie.. Praha, 1977.
-
Doporučená:
Klíma, Otakar. Sláva a pád starého Íránu. New York, 1977.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- popsat hlavní události, procesy a jevy v dějinách starověkého Blízkého východu
- identifikovat a charakterizovat náboženské systémy starověkého světa, zejména náboženství starověkého Blízkého východu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- používat pojmosloví religionistiky
- plánovat samostatně vlastní studium a učení
- využívat efektivně moderní informační technologie
- pracovat s různými typy pramenů
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- charakterizovat náboženské systémy v daných oblastech ve starověku
- popsat hlavní prvky a rysy náboženských systémů starověkého Íránu, Sýrie a Anatolie
- vysvětlit vývoj těchto náboženských systémů a jejich vzájemné vztahy
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- interpretovat charakteristické prvky jednotlivých náboženských systémů starověkého Íránu, Sýrie a Anatolie
- analyzovat výklady starověkých textů souvisejících s náboženskými systémy těchto regionů
- pracovat samostatně s odbornou literaturou vztahující se k daným náboženským systémům a tradicím |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|