|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / IZR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
IZR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Stát Izrael
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KBS/IZRA
|
Vyloučené předměty
|
KBS/SIZ
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je předat studentům různorodé informace o dějinných podmínkách založení Státu Izrael, o náboženském vztahu Židů k Erec Jisrael, o haskale, sionismu, antisemitismu a o hnutích alija, o podílu šoa na vzniku Izraele a o geografických, politických, sociálních, přírodních a kulturních poměrech ve Státu Izrael. Studenti budou částečně pracovat formou samostudia a svými projekty a referáty budou prezentovat získané znalosti.
|
Požadavky na studenta
|
Kurz bude zakončen zápočtem uděleným na základě předneseného referátu a výsledku testu.
|
Obsah
|
1. Dějiny ideje izraelské státnosti od zboření chrámu v roce 70, náboženské předpoklady myšlenky návratu na Sijón, fenomén poutí a modliteb za obnovení Jeruzaléma.
2. Středověké dějiny alijí, útěk před projevy antisemitismu v Evropě, význam Jeruzaléma v mystice, teorie vyhnanství Hospodina, konečného sjednocení národa a země.
3. Pokusy o založení židovského knížectví v raném novověku, dobrodruzi a mystikové (David Reubeni, Šlomo Molcho), mesiášská hnutí (šabatiniáni, frankisté).
4. Chasidské pojetí Svaté země, zhodnocení diaspory v rabínském, reformním a liberálním judaismu, revize ideje mesianismu a třetího chrámu, ortodoxní odmítání státnosti.
5. Křesťanský sionismus a jeho vliv na britskou zahraniční politiku v 19. a 20. století.
6. Okolnosti vzniku novodobého antisemitismu (Dreyfusova a Hilsnerova aféra, pogromy v Rusku), sionistická reakce, vznik politického sionismu (Theodor Herzl).
7. Osidlování Palestiny, první osady, selhání Rotschildovy koncepce.
8. Šoa a vyhlášení Státu Izrael 14. května 1948, vztah Izraele a ČSR.
9. První levicově orientovaná politika Izraele, kibucy, politický zápas o charakter státu a formování novodobého národa.
10. Problémy soužití s Araby, konflikty uvnitř židovstva (Aškenázové, Sefardi, východní Židé), David ben Gurion, Golda Meyerová a jiní významní politici, vítězství politické pravice, válečné konflikty.
11. Formování OOP intifády, mírová jednání.
12. Přírodní podmínky Izraele, problémy s vodou, zavlažování, vysazování lesů, ochrana přírody, projekty na záchranu Mrtvého moře.
13. Kulturní památky, archeologie a její význam v politické argumentaci, hospodářství, náboženství, kultura.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Courseware ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Atlas univerzálních dějin židovského národa od časů biblických praotců do současnosti. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-013-7.
-
Základní:
Sachar, Howard M. Dějiny státu Izrael. 1. vyd. Praha : Regia, 1999. ISBN 80-902484-4-6.
-
Základní:
Johnson, Paul. Dějiny židovského národa. Řevnice : Rozmluvy, 1996. ISBN 80-85336-31-6.
-
Základní:
Gilbert, Martin. Izrael : dějiny. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : BB art, 2002. ISBN 80-7257-740-9.
-
Základní:
Čejka, Marek. Izrael a Palestina : minulost, současnost a směřování blízkovýchodního konfliktu. Brno : Centrum strategických studií, 2005. ISBN 80-903333-9-7.
-
Základní:
Krupp, Michael. Osmnáct století Izraele : od zániku Chrámu do počátků sionismu. 1. vyd. Praha : P3K, 2010. ISBN 978-80-87186-05-3.
-
Základní:
Krupp, Michael. Sionismus a Stát Izrael : historický nástin. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-265-9.
-
Základní:
Avineri, Šlomo. Zrození moderního sionismu. Vyd. 1. Praha : Sefer, 2001. ISBN 80-85924-28-5.
-
Základní:
Brod, Max; Žantovská, Hana. Život plný bojů : Autobiografie. 2. vyd., v Nakl. Franze Kafky 1. vyd. Praha : Nakladatelství Franze Kafky, 1994. ISBN 80-85844-00-1.
-
Doporučená:
Armstrongová, K. Jeruzalém. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Much, T., Pfeifer, K. Svár bratří v domě izraelském. Židovstvo mezi fundamentalismem a osvícenstvím.. Praha, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
34
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
18
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti dokáží vysvětlit události, důvody a motivace, které vedly ke vzniku sionismu v 19. století a srovnat ideologii sionismu s ostatními myšlenkovými proudy v rámci judaismu. Pochopí klíčové události v dějinách moderního státu Izrael a zhodnotí roli ostatních aktérů v těchto událostech. Seznámí se s významnými osobnostmi izraelské společnosti. Na základě svého studia identifikují současné problémy Izraelské společnosti, izraelsko-palestinských vztahů a zahraniční politiky státu Izrael. Mohou o Státu Izrael diskutovat a publikovat statě bez ideologické jednostrannosti, s věcností a na základě hlubokých znalostí |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
|
|
|
|