|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / KA1X
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
KA1X
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kulturní antropologie Blízkého východu 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je jednak vybudovat u studentů solidní základní přehled o současné etnické, náboženské, jazykové a obecně společensko-kulturní diverzitě Blízkého východu a severní Afriky, jednak zasadit již teoreticky zvládnuté koncepty kulturní a sociální antropologie/sociologie do reálných kulturních kontextů regionu Blízkého východu a severní Afriky. Kurz je v první části zaměřen zejména na fyzické rozmístění etnických a náboženských skupin, nositelů jazyků a kmenů na území studovaného regionu. V druhé části jsou pak v příslušné teoretické perspektivě představovány a analyzovány v jejich rozmanitosti jevy důležité pro porozumění jak obecněji platným kulturním normám a vzorcům, tak těm s omezenější působností v daném regionu.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, referát, samostudium odborné literatury.
|
Obsah
|
1. Terminologický úvod
2. Etnické skupiny
3. Náboženské skupiny
4. Jazyky
5. Kmeny
6. Příbuzenské systémy
7. Manželství a typy rodiny
8. Sociální diferenciace - věk, pohlaví, třídy
9. Rituály
10. Autority
11. Náboženství, státní moc, politika
12. Město a venkov, urbánní antropologie
13. Globalizace, transnacionalismus, internet
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Zbyněk Tarant, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Monika Baumanová, M.A., Ph.D. (10%),
Mgr. Veronika Sobotková, Ph.D. (40%),
Mgr. Zbyněk Tarant, Ph.D. (10%),
Mgr. Václava Tlili (40%),
-
Vede seminář:
Monika Baumanová, M.A., Ph.D. (10%),
PhDr. Petr Pelikán (100%),
Mgr. Veronika Sobotková, Ph.D. (40%),
Mgr. Zbyněk Tarant, Ph.D. (10%),
Mgr. Václava Tlili (40%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hillenbrand, Carole. Islám : historie, současnost a perspektivy. 2017. ISBN 978-80-7432-685-1.
-
Základní:
Křikavová, Adéla. Islám : ideál a skutečnost. Praha : Baser, 2002. ISBN 80-86223-71-X.
-
Základní:
Esposito, John L. Islam : the straight path. New York : Oxford University Press, 2005. ISBN 978-0-19-518266-8.
-
Základní:
Gombár, Eduard. Kmeny a klany v arabské politice. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0895-2.
-
Doporučená:
Mendel, Miloš. Muslimové a jejich svět: o víře, zvyklostech a smýšlení vyznavačů islámu. Praha: Dingir, 2016. ISBN 978-80-86779-42-3.
-
Doporučená:
Soliman, Mounira. Popular Culture in the Middle East and North Africa: A Postcolonial Outlook. London: Routledge, 2012.
-
Doporučená:
Gilsenan, Michael. Recognizing Islam: Religion and Society in the Modern Middle East. London: I.B.Tauris, 2010.
-
Doporučená:
Gabriell Marranci. The Anthropology of Islam. London: Berg Publishers, 2008.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
25
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
45
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vyložit dějiny Blízkého východu od starověku do začátku dvacátého století
- charakterizovat vývoj tří regionálních monoteismů
- vyjmenovat hlavní prvky nejdůležitějších náboženských tradice regionu
- určit a vysvětlit klíčové pojmy a teoretické přístupy sociální a kulturní antropologie/sociologie s ohledem na studium kultury
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- pracovat samostatně a kriticky s odbornými zdroji
- studovat samostatně vybraný problém
- posuzovat relevanci dostupných zdrojů
- používat relevantní sociálněvědní terminologii |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- charakterizovat z příslušné oborové perspektivy různé regionální kulturní jevy, prvky, systémy
- popsat etnickou, náboženskou, jazykovou a obecně společensko-kulturní diverzitu Blízkého východu a severní Afriky
- zasazovat teoreticky zvládnuté koncepty kulturní a sociální antropologie/sociologie do reálných kulturních kontextů regionu Blízkého východu a severní Afriky
- určit regionální rozmístění etnických a náboženských skupin, nositelů jazyků a kmenů
- identifikovat a charakterizovat specifika různých typů základních společenských institucí a norem v regionu
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- používat samostatně teoretické koncepty kulturní a sociální antropologie/sociologie pro uchopení konkrétních kulturních jevů, prvků, systémů v rámci studovaného regionu
- interpretovat příčiny kulturní diverzity v regionu
- rozlišovat kulturní jevy s obecnější platností v regionu od těch významných pouze lokálně
- analyzovat kriticky dostupné relevantní odborné zdroje |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|