|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / L1X
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
L1X
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Blízkovýchodní literatura 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kursu je seznámit studenty se vznikem a vývojem klasické arabské literatury a
jejími autory a napomoci tak k hlubšímu poznání středověké arabsko-islámské civilizace.
Jeho součástí je četba vybraných ukázek z různých období a žánrů. Hlavními studovanými okruhy jsou předislámská poezie, Korán, poezie období raného islámu, umajjovská a abbásovská literární epocha, literatura muslimského Španělska, literatura pozdního středověku.
|
Požadavky na studenta
|
Referát. Student musí pravidelně docházet na seminář a připravit si během semestru 3-4 prezentace. Nedílnou součástí je četba zadaných textů a aktivní práce v hodině.
|
Obsah
|
1. Jižní část Arabského poloostrova, vznik písma, politická uskupení severní a centrální části polo-ostrova, dochované nápisy, vliv antické kultury a aramejštiny ze severu, předislámské "nárazní-kové státy", prehistorie staroarabského básnictví, básnické formy doby předislámské, qasída a její struktura (nasíb, wasf, fachr, madh), písemná fixace staroarabské poezie, otázka autenticity pozdějších antologií, nejznámější antologie.
2. Nejstarší básníci (aš-Šanfará, al-Muhalhil) a básníci zastoupení ve sbírce al-Mu´allakát s ukázkami (Imru´ulkajs, Tarafa, Antara ibn Šaddád, Amr ibn Kulthúm a Hárith ibn Hilliza, Zuhajr, Labíd ibn Rabí´a).
3. Korán jako památka staroarabské literatury s rozborem vybraných textů, básnické prostředky v Koránu - anafora, epifora, přísahy, refrén, podobenství, metafory, etc., specifika rýmované ko-ránské prózy. Rané období islámu - dějinný exkurz, obecná charakteristika poezie této doby a 3 typy básníků, ukázky (zejména Ka´b ibn Zuhajr).
4. Doba Umajjovců a kulturní poměry obecně, poezie milostná, panegyrická a pamfletická, proměny tradičních žánrů a osamostatnění některých z nich (ghazal, naqída, chamríját), al-Achtal, al-Farazdaq a Džarír s ukázkami.
5. Milostná lyrika za Umajjovců, městská lyrika Medíny a Mekky s ukázkami (Umar ibn Abí Rabí´a, al-Ahwas), beduínská milostná lyrika (udhrijští básníci, Madžnún a Lajla a další archetypální milostné dvojice).
6. Prozaická tvorba za Umajjovců s ukázkami. Hadíth, síra a maghází. Lidová tvorba (Lukmán - jeden z legendárních hrdinů předislámských mýtů a legend).
7. Doba Abbásovců (kulturní syntéza, osvojení antického a helénistického dědictví, překlady z pehlevštiny a vliv indické a perské kultury, kalám, fiqh, filologie, rozvoj islámského dějepisectví).
8. Tři epochy vývoje literatury za Abbásovců (moderní směr, novoklasicismus, manýrismus). Mo-dernisté - Abú Nuwás, Abdalláh ibn al-Mukaffa´ s ukázkami (Kalíla a Dimna).
9. Novoklasicismus a příklon k manýrismu - Abú Tammám, al-Džáhiz: Kniha lakomců, al-Mutanabbí.
10. Abbásovské období literární syntézy a prozaická tvorba (šíitští Bújovci v roli mecenášů, Abú-l-Faradž al-Isfahání, maqámy al-Hamadháního a al-Harírího s ukázkami, historie a geografie - al-Mas´údí, výpravná a memoárová próza - Usáma ibn Munkiz s ukázkami).
11. Andalusie a severní Afrika coby centra islámské filosofie (Ibn Bádža, Ibn Rušd, Ibn Tufajl: Živý, syn Bdícího).
12. Epocha pozdního středověku a vybraná díla v domácích překladech (Ibn Challikán, Ibn Battúta, Ibn Chaldún).
13. Zápočtový test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Allen, Roger M. A. An introduction to Arabic literature. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. ISBN 978-0-521-77657-8.
-
Základní:
Mas'údí, Abu l-Hasan 'Alí ibn Husain al; Vokálek, Vladimír. Rýžoviště zlata a doly drahokamů. Praha : Odeon, 1983.
-
Základní:
Avicenna. Z díla. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954.
-
Doporučená:
Al-Džáhiz. Kniha lakomců. Praha: Odeon, 1975.
-
Doporučená:
-. Román o Antarovi. Praha : Odeon, 1968.
-
Doporučená:
Oliverius, J. Svět klasické arabské literatury. Brno, 1995.
-
Doporučená:
Ibn Ishák. Život Muhammada Posla Božieho. Bratislava, Tatran, 1967.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
31
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vyložit v základních rysech starověké a středověké dějiny Blízkého východu a severní Afriky
- určit a vysvětlit důležité kulturní aspekty regionu ve starověku a středověku |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- vyhledávat samostatně relevantní odborné a další zdroje
- organizovat si samostatně studium
- využívat efektivně moderní informační technologie
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vymezit literární odkaz blízkovýchodních společností
- zasadit přečtená díla do jejich historického kontextu
- identifikovat a porovnává použité jazykové a vyjadřovací prostředky
- identifikovat typické motivy a zdroje inspirací. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- analyzovat použité výrazové prostředky
- interpretovat přečtená díla s ohledem na kulturní a dějinný kontext
- zařadit samostatně na základě získaných znalostí konkrétní díla do určitých tradic či období |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|