|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / MEDG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
MEDG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Blízký východ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
12
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz navazuje na klíčové teoretické předměty věnované rozvoji a globalizaci a věnuje se již známým tématům v užší regionální perspektivě. Poskytuje hlubší úvod do postkoloniálních a současných dějin Blízkého východu a rdaných egionálních specifik, zaměřuje se na studium historických, sociálních a politických problémů Blízkého východu, analýzu náboženské a socio-kulturní rozmanitosti, a vybraných fenoménů ze současných a nedávných dějin. Nabízí interdisciplinární pohled na nejrůznější témata týkající se blízkovýchodní politiky, společnosti a kultury, jako například otázky sekularismu a islamských programů, demokratizace a reforem v souvislosti s Arabským jarem, ropného průmyslu, občanských válek, vzdělávání, apod.
|
Požadavky na studenta
|
Esej, prezentace, aktivní účast
|
Obsah
|
- kolonialismus na Blízkém východě a jeho důsledky
- dějiny regionu po II. světové válce
- významné konflikty, jejich řešení, důsledky
- mezinárodní organizace, mocenské bloky
- demokracie a Blízký východ
- demografické aspekty současného regionu
- islámská hnutí a programy
- role mocností na současném Blízkém východě
- izraelsko-palestinský konflikt
- Arabské jaro
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Daniel Křížek, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Daniel Křížek, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Daniel Křížek, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kamrava, Mehran. The modern Middle East : a political history since the First World War. Berkeley : University of California Press, 2005. ISBN 0-520-24150-9.
-
Doporučená:
Černý, Karel. Instability in the Middle East structural changes and uneven modernisation 1950-2015. 2017. ISBN 978-80-246-3191-2.
-
Doporučená:
Mabon, Simon. Saudi Arabia and Iran: soft power rivalry in the Middle East. 2016. ISBN 978-1-78453-466-0.
-
Doporučená:
Phillips, Christopher. The battle for Syria : international rivalry in the new Middle East. 2016. ISBN 978-0-300-21717-9.
-
Doporučená:
Rauch, J. The Economics of the Middle East: A Comparative Approach.. Oxford: Oxford University Press., 2019.
-
Doporučená:
JAMES L. GELVIN. The new Middle East: what everyone needs to know.. Oxford University Press, 2017. ISBN 978-0190653989.
-
Doporučená:
Bazoobandi, S. (ed.). The New Regional Order in the Middle East: Changes and Challenges.. Palgrave Macmillan, 2020.
-
Doporučená:
Brown, N. J., Shahin, E. (eds.). The Struggle over Democracy in the Middle East: Regional Politics and External Policies.. London and New York: Routledge, 2013.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
104
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
18
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Celkem
|
312
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- definovat klíčové pojmy z tematických oblastí globalizace a rozvoje
- určit různé teoretické přístupy ke studiu témat z oblasti rozvoje a globalizace
- vysvětlit pojem kolonialismus a neokolonialismus
- charakterizovat koloniální aktivity mocností na Blízkém východě a v Africe
- vymezit geograficky a kulturně region Blízkého východu
- charakterizovat různé typy rozvojové spolupráce
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- interpretovat různé perspektivy a přístupy ke studiu kolonialismu a postkolonialismu
- analyzovat kriticky diskuse o povaze koloniálního dědictví v rozvojových zemích
- vysvětlit a používat konkrétní teoretické rámce pro výklad současných společenských jevů v někdejších koloniích
- klasifikovat různé možnosti měření rozvoje
- na základě analýzy politické situace v konkrétním regionu vymezit klíčové bezpečnostní hrozby
- na základě získaných znalostí samostatně zhodnotit význam rozvojové spolupráce pro mezinárodní systém
- pracovat samostatně se studijními materiály
- využívat efektivně moderní informační technologie. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvělit historický vývoj regionu v postkoloniálním období
- identifikovat a charakterizovat významné společensko-politické a ekonomické problémy současných blízkovýchodních společností
- identifikovat a vysvětlit konkrétní společenské a politické trendy v regionu
- rozlišit různé příčiny konkrétních problémů a jejich následky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- analyzovat kriticky politický, sociální, a ekonomický vývoj na postkoloniálním Blízkém východě
- interpretovat různé teoretické přístupy ke studiu postkoloniálních dějin Blízkého východu
- používat konkrétní teoretické rámce pro výklad současných společenských jevů na Blízkém východě
- navrhovat konkrétní řešení u specifických problémů
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|