|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / PIY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
PIY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Politický islám
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je umožnit studentům získat hlubší orientaci ve vývoji islámského myšlení i praxe od konce 19. století do současnosti s důrazem na vývoj v oblasti islámských vizí, programů a hnutí s politickými aspiracemi. Studenti se v daném rámci seznámí s hlavními duchovními a souvisejícími politickými proudy či trendy, získají bližší představu o stěžejních postavách tohoto období, o konkrétních východiscích i projektech. Pojednána jsou specifika různých nejen blízkovýchodních náboženských scén, diskutovány různé varianty typologií moderních islámských myslitelů či aktivistů, vysvětlena je také související terminologie. Studenti prohlubují své znalosti rovněž skrze četbu a následnou analýzu konkrétních děl daných autorů. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Samostudium literatury, referát, prezentace
|
Obsah
|
1 Terminologický úvod
2 Ideové zdroje politického islámu
3 Politický islám a nacionalismus, socialismus
4 Politický islám a sekularismus
5 Muslimské bratrstvo 1
6 Muslimské bratrstvo 2
7 Islamistická hnutí 1
8 Islamistická hnutí 2
9 Islamistická hnutí 3
10 Šíitský islám 1
11 Šíitský islám 2
12 Radikalismus v islámu
13 Závěrečné shrnutí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mendel, M. Džihád, islámské koncepce šíření víry. Atlantis, Brno, 1997.
-
Základní:
Esposito, John L. Islam : the straight path. New York : Oxford University Press, 2005. ISBN 978-0-19-518266-8.
-
Základní:
Mendel, Miloš. Islámská výzva : z dějin a současnosti politického islámu. Brno : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-088-8.
-
Základní:
Ťupek, Pavel. Salafitský islám. 2015. ISBN 978-80-200-2487-9.
-
Základní:
Berkey, Jonathan Porter. The formation of Islam : religion and society in the Near East, 600-1800. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 978-0-521-58813-3.
-
Doporučená:
ABU-RABI, I.M. Contemporary Arab Thought: Studies in post-1967 Arab Intellectual History. Pluto Press, London,, 2004.
-
Doporučená:
Said, A., Abu-Nimer, M., Sharify-Funk, M. (eds.). Contemporary Islam: Dynamic, not Static. London: Routledge, 2006.
-
Doporučená:
Schulze, R. Dějiny islámského světa ve 20. století. Atlantis, Brno, 2007.
-
Doporučená:
Jackson, R. Fifty Key Figures in Islam. Oxon: Routledge, 2006.
-
Doporučená:
Masud, M., Salvatore, A., Van Bruinessen, M. (eds.). Islam and Modernity: Key Issues and Debates. Edinburgh: EUP, 2009.
-
Doporučená:
Kropáček, L. Islámský fundamentalismus. Praha, Vyšehrad, 1996.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
18
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- popsat dějiny islámu
- charakterizovat vývoj islámského myšlení od středověku do 20. století
- vyjmenovat různé teologické a právní školy
- identifikovat hlavní témata i různé související přístupy a argumentace
- jmenovat a charakterizovat důležité předmoderní postavy islámského myšlení a jejich díla
- vysvětlit vztah mezi náboženstvím a politicko-společenským životem v regionu
- jmenovat základní koncepty islámského práva |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- interpretovat podstatné pojmy související s náboženstvím islámu
- vystihnout podstatné vývojové trendy v islámských dějinách
- využívat pro svou interpretaci a argumentaci prameny i související odbornou literaturu
- zhodnotit užitečnost či relevanci různých teoretických přístupů ke zkoumání současné islámské náboženské scény na Blízkém východě
- využívat efektivně moderní informační technologie
- používat anglický jazyk slovem i písmem |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- popsat vývoj islámského myšlení od konce 19. století do současnosti
- identifikovat a charakterizovat významné postavy, díla, proudy, tendence, hnutí, programy s ohledem na oblast působení
- definovat politický islám
- charakterizovat vztah myšlenek a programů politického islámu k dalším soudobým ideologiím
- vysvětlit související terminologii, v souvislostech charakterizují různé přístupy a argumentace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- interpretovat na základě pramenných textů rozdíly v přístupech, programech či poselstvích různých duchovních, myslitelů, hnutí či organizací
- využívat pro svou interpretaci a argumentaci kriticky uchopené prameny i související odbornou literaturu
- vyhodnotit užitečnost či relevanci různých teoretických přístupů ke zkoumání současné islámské náboženské scény na Blízkém východě |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|