|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / SAY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
SAY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antropologie starověké Mezopotámie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs seznamuje s vybranými tematickými okruhy z oblasti kultur a společností starověkého Blízkého východu s důrazem na Mezopotámii. Posluchači budou postupně provedeni problematikou vztahů usedlé a kočovné populace, strukturou usedlé společnosti, správou státu, příčinami a důsledky válečných konfliktů, právním systémem a způsoby obživy starověké blízkovýchodní populace. Další oddíl přednášek bude věnován uměleckým projevům a architektuře, písemným systémům a písařskému umění a starověkým archivům a knihovnám. Všechny tyto okruhy přirozeně zahrnují také témata vztahující se k náboženským tradicím a projevům. V závěru kurs seznamuje s počátky vědeckých disciplín na starověkém Blízkém východě. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Referát, písemná zkouška. Samostudium literatury.
|
Obsah
|
1. Usedlá a kočovná populace, jejich vzájemné vztahy
2. Postavení a role panovníka
3. Sociální struktura usedlé společnosti
4. Správa státu a administrativní struktura
5. Vojenství a válečné konflikty
6. Právo a soudnictví
7. Způsoby obživy
8. Řemesla a umění
9. Stavitelství a architektura
10. Písařství a písmo
11. Archivy a knihovny
12. Lékařství a ostatní vědecké disciplíny
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Leick, Gwendolyn. Mezopotámie : počátky měst. Praha : BB/art, 2005. ISBN 80-7341-555-0.
-
Základní:
Klíma, Josef. Společnost a kultura starověké Mezopotámie. Praha : Nakladatelství Československé akademie věd, 1963.
-
Základní:
Meyers, Eric M. The Oxford encyclopedia of archaeology in the Near East. Volume 5. New York : Oxford University Press, 1997. ISBN 0-19-511219-9.
-
Základní:
Klíma, Josef. Zákony Asýrie a Chaldeje : Pokračovatelé Chammurapiho. Praha : Academia, 1985.
-
Doporučená:
Jiří Prosecký (ed.). Encyklopedie starověkého Předního východu. Libri Praha, 1999.
-
Doporučená:
Oppenheim, A. Leo. Starověká Mezopotámie: portrét zaniklé civilizace. Praha, 2001. ISBN 80-200-0749-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
18
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- pojednat v hrubých rysech dějiny Blízkého východu ve starověku
- určit relevantní odbornou literaturu
- identifikovat a charakterizovat nejdůležitější archeologické lokality
- charakterizovat kultury starověkého Blízkého východu
- identifikovat různé starověké náboženské systémy a charakterizovat je |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- pracovat samostatně s odbornou literaturou v českém a anglickém jazyce
- čerpat informace ze současných informačních zdrojů a kriticky je interpretuje
- využívat efektivně moderní informační technologie
- pracovat s různými typy pramenů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- určit a charakterizovat různé kultury a společnosti starověkého Blízkého východu s jejich charakteristickými rysy a projevy
- vysvětlit vztahy mezi těmito kulturami a společnostmi
- charakterizovat různé složky populace starověkého Blízkého východu z hlediska způsobu obživy, společenského postavení, používaného jazyka a písemného systému, uměleckých projevů a materiální kultury
- identifikovat relevantní hmotné a písemné prameny osvětlující nejstarší blízkovýchodní kultury
- rozlišit různé náboženské tradice s jejich specifickými projevy
- popsat dílčí umělecké a řemeslné tradice |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- interpretovat význam různých artefaktů z hlediska znalosti dotčených společností a kultur
- analyzovat relevantní hmotné a písemné prameny
- hodnotit význam daných kultur pro pozdější vývoj v regionu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|